Organisatsiooni kontekstis on konflikt olukord, kus esineb vastuolusid, pingeid või vastasseise erinevate isikute, gruppide või osakondade vahel seoses eesmärkide, ressursside, väärtushinnangute, võimu või suhtlusega, defineerib konflikti mõiste meeskonnatöö superviisor ja coach Madis Puhm.
- Superviisor ja coach Madis Puhm
Tulenevalt organisatsiooni arengust ja erinevatest muutustest on olukorrad, kus midagi ei sobi omavahel enam kokku ja vajab tähelepanu, täiesti tavaline ja loomulik osa arengust. Olenevalt sellest, kuidas ja kas me sellistele olukordadele ehk konfliktidele reageerime ja kuidas nendega tegeleme, võivad need osutuda arengumootoriks või hoopis kiirteeks kriisini.
Seega igas meeskonnas tekivad aeg-ajalt pinged ja konfliktid, mis on normaalne osa koostööst. Tekkivad pingesituatsioonid ei ole kohe nähtavad, vaid on varjatud. Varjatud konfliktid võivad oluliselt mõjutada meeskonna dünaamikat, töötajate motivatsiooni ja organisatsiooni tulemusi.
Millised on peamised märgid varjatud konfliktidest ning milline on toimiv lahendus?
1. Muutunud suhtlusstiilid
Üks esimesi märke varjatud konfliktist on muutused suhtlusstiilides. Kui tavaliselt avatud ja kaasahaaravad töötajad muutuvad äkitselt kinniseks või vältivaks, võib see viidata konfliktile. Mõni töötaja võib hakata suhtlema formaalsemalt, lühidalt või vastupidi, kasutada passiiv-agressiivset suhtlust. Oluline on märgata neid muutusi ja uurida nende põhjuseid.
2. Ebaproportsionaalsed reaktsioonid
Ebaproportsionaalsed emotsionaalsed reaktsioonid, nagu liigne pahameel või ärritus väikeste probleemide korral võib samuti olla märk sellest, et tegu on konfliktiga. Näiteks võib mõni tiimiliige reageerida tavapärasele kriitikale ülemäära teravalt või tunda end ebaõiglaselt kohelduna tühise juhtumi tõttu. Sellised reaktsioonid näitavad, et probleemid on kuhjunud ja vajavad tähelepanu.
3. Muutunud mitteverbaalne suhtlus
Kehakeel ja mitteverbaalne suhtlus annavad sageli rohkem infot kui sõnad ise. Kui meeskonnaliikmed hakkavad koosolekutel vältima silmsidet, istuvad füüsiliselt üksteisest eemale või näitavad kehakeele kaudu välja ärritust, võib see viidata konfliktile. Samuti võib muutunud kehakeel, näiteks käte risti asetamine või pinge kehahoiakus, olla märk sellest, et midagi on valesti.
4. Sage meeskonnasisene vastasseis
Kui meeskonnas esineb sagedasi vastasseise, näiteks pidevat vaidlust või lahkheli, võib see viidata sellele, et probleemid on kuhjumas ja neid ei lahendata. Kuigi erinevad arvamused ja diskussioonid on vajalikud, võib liiga sage ja terav vastasseis olla märk, et konfliktid on hakanud organisatsiooni toimimist kahjustama.
5. Muutus meeskonnakultuuris
Meeskonnakultuur on tundlik indikaator, mis peegeldab meeskonnas toimuvaid muutusi. Kui meeskonnakultuur muutub pingelisemaks, koostöö vähem sujuvaks ja üldine õhkkond raskemaks, on see sageli märk varjatud konfliktidest. Näiteks võivad meeskonnaliikmed hakata üksteist vältima, vähendada oma panust või kaotada üksteise vastu usalduse.
6. Ebatavaline käitumine koosolekutel
Kui meeskonnaliikmed käituvad koosolekutel ebaharilikult – näiteks vaikitakse rohkem kui tavaliselt, ollakse kaitsval positsioonil või püütakse teemast kõrvale kalduda –, võib see viidata sellele, et on olemas varjatud probleemid, mida pole veel lahendatud. Juhtidel tuleks selliste muutuste suhtes tähelepanelik olla ja neid arutada.
7. Vähene koostöö ja usaldus
Varjatud konfliktid võivad viia koostöö ja usalduse vähenemiseni. Kui meeskonnaliikmed ei jaga enam omavahel infot, hoiduvad ühiste eesmärkide poole liikumisest või töötavad iseseisvalt, võib see viidata sellele, et varjatud konfliktid on hakanud tööd ja suhteid kahjustama.
Konfliktide lahendamise edukus sõltub sellest, kas meeskonnajuhid on teadlikud, kuidas konflikt toimib ja kuidas läheneda konfliktile viisil, mis viiks meeskonda arengus edasi.
Selleks, et jõuda eelkirjeldatud situatsioonides tegelike põhjuste ja selguseni takistavatest situatsioonidest, on hea töötada meeskonna dünaamikaga, st avada tasand, kus on nähtavad teemad, mis on inimeste jaoks päriselt olulised ja kus saab luua toimivaid lahendusi. Selleks on mõnel puhul mõistlik kaasata meeskonnaväline konfliktitemaatikat haldav neutraalne osapool, kuivõrd juht ise võib olla liiga tihedalt seotud organisatsiooni kontekstiga ning mõjutab tugevalt osapoolte positsioone, mis takistab töötajate tegelike vajadusteni ja toimivate lahendusteni jõudmist.
PANE TÄHELE!
Madis Puhm astub kuulajate ette ka juba
7. novembril toimuval
Koolituskonverentsil, kus peab meeskonnatöö töötoas demokoolituse selsamal konfliktide teemal, kirjeldades, Kui tähtis on ebakõlasid varakult märgata, mõista ja sobival viisil lahendada.
Pane ka tähele, et konverentsipääsmed on
soodushinnaga saadaval veel
kuni 31. oktoobrini. Kui soovid aga
koolituskarussellist maksimumi võtta, tule kindlasti kogu tiimiga - nii saab ülevaate kõigis töötubades toimuvast. Ka
piletihind muutub soodsamaks alates 3 ja alates 5 osalejast – kasuta võimalust ja
registreeri SIIN!
Seotud lood
Paljud professionaalsed ja isiklikud takistused peituvad meie endi mõttemustrites, mitte välistes oludes, leiab koolitaja Kerdu Lenear. Ta tutvustab personalijuhtidele viit sammu, mis aitavad murda Toksilise Kümne alateadlikke enesetakistusi ja suunata fookust edukale eneseteostusele.
Innovatsioonist ja lisandväärtuse kasvatamisest räägitakse viimasel ajal palju.Tähelepanu läheb nende juttude puhul sageli suurtele ja läbimurdelistele algatustele ning tagaplaanile jääb tiimiliikmete nügimine igapäevastes harjumustes. Ometigi on viimased need, mis loovad eeldused, et suured ideed saaks sündida.
“Ma tunnen, et mul ei ole siin organisatsioonis enam arenguvõimalusi, justkui tammuksin paigal. See ametikoht või roll, mis mind kõnetaks, on hõivatud ja paistab, et seal lähiajal liikumist ei toimu. Olen juhiga rääkinud, mis teemad ja väljakutsed mind organisatsioonis veel huvitaksid, kuid praegu soovitakse mind hoida selles rollis või uusi ametikohti ei ole võimalik luua.”
Juhtidega igapäevaselt koostööd tehes kerkib ikka ja jälle üles coach’iva juhtimise teema: mõni arvab, et juht ei saa ju oma inimesi coach’ida, teine uurib imestunult, mis imeloom see coach’iv juhtimine üldse on. Ja peame ausalt tunnistama – ka meil kui professionaalsetel coach’idel ei olnud selget vundamenti, millele tuginedes seda juhtimisviisi oma klientidele lahti mõtestada.
Elektrienergia- ja automaatikalahendusi pakkuv Schneider Electric on üle maailma tuntud mõjuettevõte ehk Impact Company. Ettevõtte Baltikumi personalipartneri Anneli Nelsoni sõnul mõtlevad nad suurelt ning on ammu mõistnud, et töötajate üksnes palgaga motiveerimine ei ole tänapäeval piisavalt sisukas lähenemine ega taga pikaajaliselt jätkusuutlikku tulemuslikkust.