Michell Obama ütleb oma raamatus: „Kui sa ei defineeri iseennast selgelt, siis teevad seda teised ja väga ebatäpselt.” See on üks kaalukamaid argumente, miks tuleks oma persoonibrändi ise kujundada, luues sinna juurde teadlikult kommunikatsiooni oma tugevustest, asjatundlikkusest ja kirest valdkonna vastu.
- Brandmoon OÜ asutaja ja koolitaja Signe Ventsel Foto: erakogu
Persoonibränd on lühidalt öeldes isiku kuvand ehk see, mida teised inimesed sinu nime kuuldes mõtlevad. Persoonibrändi ideestiku on tabavalt kokku võtnud Amazoni asutaja ja juht Jeff Bezos, kes ütles: „Teie bränd on see, mida teised inimesed teie kohta räägivad, kui teid toas pole!” Persoonibrändingule pani aluse Tom Peters aastal 1997 oma artikliga „Bränd nimega sina”, kus ta rõhutab, et inimene peaks teadma, mis teeb ta eriliseks ja mida ta oskab. Peamine märksõna, mis persoonibrändi arendamisega esile tuleb, on enesekindlus.
Miks peaks persoonist saama bränd?
Eksikombel arvatakse, et persoonibrändi arendamisega peavad tegelema eelkõige poliitikud, lauljad, näitlejad ja kunstnikud. Julgen väita, et persoonibrändi arendamisega võiksid kõik inimesed teadlikumalt tegeleda. Soovituslikult kohustuslik on persoonibrändi arendamine keskastmejuhtidel, kindlasti organisatsioonide juhtidel ja ettevõtjatel, sest tihtipeale müüvad nad eelkõige iseennast ja alles siis oma toodet või teenust. Olgem ausad, omavahel teevad äri ennekõike persoonid, mitte organisatsioonid. Mõtle korraks mõnele suurele ettevõttele. Kas sinu jaoks on selle ettevõtte küljes mingi nägu? Kui mõtleme Apple, mõtleme Steve Jobs; kui mõtleme Elisa, mõtleme Sami Seppänen – igal ettevõttel peab olema nägu, sest lugusid ei jutusta kunagi ettevõte, vaid inimesed, kes seal töötavad.
Ettevõtte juhi tugev ja oskuslikult kujundatud persoonibränd on oluline lisaväärtus nii turunduse kui ka tööandja brändingu seisukohalt. Inimesed tahavad teha tööd meeskonnas, mille juht on silmapaistev, enesekindel ja oma alal tuntud. Näen oma tuttavate seas väga palju häid enda valdkonna tegijad, eksperte ja suure kirega tegutsejaid, kuid teadlikum ja oskuslikum kommunikatsioon aitaks neil olla veelgi silmapaistvam, viies neid uute klientide või väljakutseteni. Edu ei sõltu ainult oskustest, vaid ka oskuslikust eneseturundusest. Kasuks tuleb Raja Teele mõtteviis: „Kõigepealt pakuksin ma iseennast!”
Persoonibrändigust saab konkurentsieelis
Olen märganud, et ettevõtted lihvivad oma tooteid ja teenuseid filigraanselt, ikka paremaks ja paremaks. Aga miks mitte töötajaid? Selle sama mõtteviisiga võiks läheneda ka oma inimestele – leida võimalusi meeskonnaliikmete arendamiseks, et tuua välja nende tegelik potentsiaal ehk jõud. Julgen väita, et kui tööandjad jõuaksid töötajate sisemise potentsiaalini, oleksid kõik võimalised eesmärgi saavutama. Lisaks on tugeva persoonibrändiga ja asjatundlikud inimesed meeskonnas tõeline konkurentsieelis. Mitmed rahvusvahelised ettevõtted, näiteks Microsoft, Google ja Netflix, on persoonibrändi arendamise töökeskkonnas prioriteediks teinud. Miks? Sest iga töötaja kannab endas edasi nii tööandja kui ka tarbija brändi. Mida targem ja silmapaistvam on töötaja, seda tugevam brändisaadik on ta ettevõttele, sest just töötajad kannavad edasi ettevõtte lugu.
Teadlikult või mitte, aga suure tõenäosusega oleme kõik ostnud mõne toote sellepärast, et meil on olnud mõne töötajaga meeldiv kontakt või kõnetab meid tootega seotud persoon.
Teadlikult või juhuslikult?
Sotsiaalmeedia annab kõigile võimaluse end nähtavaks teha ja turundada. Eneseturundusest saame muidugi rääkida alles siis, kui eelnev analüüs iseenda kohta on tehtud, sihtrühm valitud ja väärtuspakkumine paigas. Mõned ütlevad, et nad eelistavad hoida madalat profiili ega ole sotsiaalmeedias aktiivsed. Suur on nende üllatus, kui nad avastavad, et sõltumata oma vähesest aktiivsusest on nad endalegi teadmata sotsiaalmeedias esindatud – keegi on nad pildile märkinud, lisanud häštägi või on nad seotud looga, mille on keegi kolmas avaldanud. Kui oled sotsiaalmeedias ühel või teisel moel nähtav, tekib ka mingisugune kuvand, olgu see siis teadlikult kujundatud või juhuslikult tekkinud.
Digimaailma massilises infokülluses on kuvandi loomisel suurem rõhk kui kunagi varem, üks negatiivne lugu võib saada saatuslikuks. Sotsiaalmeediast on saanud elu igapäevane osa ja seda ka tööelus. Otsime sealt infot koostööpartnerite ja potentsiaalsete töötajate kohta. Kõik inimesed ei tunne kõiki, aga kõik teavad paljude kohta natuke midagi ja see natuke ongi nende bränd, selgitab Peter Montoya.
Sa oled kaubamärk
Persoonibränd ei ole kindlasti sinu ametinimetus, elu missioon või logo, kuid need on persoonibrändi loomisel kindlasti olulised komponendid. See on pikk protsess ja kuvand ei kujune üle öö, kuid selle kujunemist on võimalik teadlikult juhtida. Kuula, mida inimesed sinu kohta räägivad, see aitab suurendada teadlikkust enda tugevatest ja nõrkadest külgedest. Tugev persoonibränd annab karjäärile hoogu juurde ja aitab tõusta ametipositsioonil järgmisele tasemele ning olla oma sihtrühma seas hinnatud. Loosung „Tule osta, mul on turu parim toode/teenus parima hinnaga!” ei köida enam mitte kedagi. Äri tehakse inimeste vahel ja usaldust tekitavad need inimesed, kes oskavad end professionaalselt esitleda, on enesekindlad ja oma valdkonnas hinnatud.
Tahad rohkem teada? Tule koolitusele!
Seotud lood
Elektrienergia- ja automaatikalahendusi pakkuv Schneider Electric on üle maailma tuntud mõjuettevõte ehk Impact Company. Ettevõtte Baltikumi personalipartneri Anneli Nelsoni sõnul mõtlevad nad suurelt ning on ammu mõistnud, et töötajate üksnes palgaga motiveerimine ei ole tänapäeval piisavalt sisukas lähenemine ega taga pikaajaliselt jätkusuutlikku tulemuslikkust.