Michael Bungay Stanier, 26. mail Noblessneri Valukojas toimuva „Coaching 2022. Vastupanu“ konverentsi peaesineja, on tabanud coaching’u olemust viisil, mida pole siiani suutnud ükski teine. Tema „Coaching’u harjumus“ on tulvil praktilisi küsimusi, ideid ja töövahendeid, mis aitavad juhil oma töötajaid tõhusamalt toetada. Olgu selle kinnituseks katkend Stanieri bestsellerist, raamatust, millesarnast müügiedu pole sel sajandil näinud ükski teine coaching’u-raamat.
- Sa pead olema pisut kauem uudishimulik ning tormama pisut aeglasemalt tegutsema ja nõu andma, ütleb menuki „Coaching’u harjumus“ autor Michael Bungay Stanier.
Sellest, kuidas oma käitumisviisi muuta, on juba palju räägitud ja kirjutatud. Täpsemalt on see küll paks väärinfo padrik, mis hakkab eriti hoogsalt vohama igal aastavahetusel, kui antakse uue aasta lubadusi. Oled sa kunagi kuulnud kedagi ütlemas, et kui sa teed midagi kakskümmend üks päeva, on sul kujunenud uus harjumus? Keegi mõtles selle välja ja nüüd tatsab see internetis nagu zombi, kes keeldub suremast.
Õnneks tuleb juurde ka neuroteadusele ja otsustamisteadusele toetuvat põhjendatud infot, mis on aidanud viimastel aastatel platsi puhastada. Tõhusa uue harjumuse loomiseks on sul vaja viit tähtsat komponenti: põhjust, päästikut, mikroharjumust, hoolsat harjutamist ja plaani.
Tõota seda
Miks sa peaksid tegema midagi nii rasket nagu oma töötamise viisi muutmine? Sa pead mõistma, millist kasu toob millegi nii tuttava ja toimiva (mis ei tähenda tingimata, et see viib eesmärgile) muutmine nagu vana käitumisviis. Naljakas küll, kuid selle endale selgeks tegemine ei tähenda edu kujutlemist. Uuring näitab, et kui sa kulutad liiga palju aega tulemuse kujutlemisele, oled sa vähem motiveeritud sinna jõudmise nimel tegelikult tööd tegema. Raamatus „Zen Habits: Mastering the Art of Change“ sõnastab Leo Babauta kasuliku viisi, kuidas suurt pilti kokku panna. Ta räägib teiste teenimisega seotud lubaduse andmisest. Leo loobus suitsetamisest, sest tal oli kohustus abikaasa ja vastsündinud tütre ees. Seepärast mõtle vähem sellest, miks harjumus võib sulle kasulik olla, ja rohkem sellest, kuidas uus harjumus aitab sulle tähtsat inimest või inimesi.
Leia oma päästik
Charles Duhiggi raamatus „The Power of Habit“ on väga tähtis mõte: kui sa ei tea, mis vana käitumise valla päästab, ei saa sa seda muuta, sest sa teed seda juba enne, kui sa tegemist teadvustad. Mida täpsemalt sa suudad oma tegevuse vallandumise momendi määratleda, seda kasulikum see sulle on. Näiteks päästikut „meeskonna koosolekul“ saab palju paremini kasutada sel juhul, kui sõnastada see „kui mul palutakse meeskonna koosolekul millegi kohta arvamust avaldada“ ja veelgi kasulikum on see kujul „kui Jenny küsib meeskonna koosolekul minult oma ideele tagasisidet“. Kui päästik on piisavalt täpselt sõnastatud, on sul sobiv algpunkt, millele rajada tugev uus harjumus.
Lühidalt ja konkreetselt
Kui sa määratled oma uue harjumuse abstraktselt ja laialivalguvalt, ei hakka see tööle. Kui selle tegemine nõuab liiga palju aega, leiab aju võimaluse sinu headest kavatsustest kõrvale hiilida. B. J. Foggi kirjatükk veebilehel tinyhabits.com soovitab määratleda uue harjumuse mikroharjumusena, mille täitmiseks kulub alla kuuekümne sekundi. See aitab esimese sammu või kaks selgeks saada ning liikuda edasi suurema harjumuseni. Tema soovitus toimib käesoleva raamatu puhul eriti hästi, sest kõik seitse tähtsat küsimust vastavad sellele kavale.
Harjuta põhjalikult
Dan Coyle uuris raamatus „The Talent Code“ küsimust, miks on maailma teatud paigad mingi tegevuse talentide „kuumad kohad“: Brasiilias jalgpall, Moskvas naiste tennis, New Yorgis muusika (pean silmas Julliard Schooli). Iga kuuma koha üks põhitegur on oskus hästi harjutada – Coyle nimetab seda „põhjalikuks harjutamiseks“. Põhjaliku harjutamise kolm komponenti on:
1) Suurema tegevuse väikeste osade harjutamine (näiteks servi kui terviku harjutamise asemel harjuta ainult palli üles viskamist).
2) Kordamine, kordamine ja kordamine … ja kordamine. Tee seda kiiresti, tee seda aeglaselt, tee seda teisiti. Kuid korda tegevust.
3) Ja lõpuks, ole tähelepanelik ja märka, kui see hästi välja tuleb. Kui see õnnestub, siis tähista edu. Sa ei pea selleks ostma pudelit Moët šampanjat (aga kui soovid, võid ka seda teha), piisab ka ainult võidukast žestist.
Autor: Michael Bungay Stanier
Lehekülgi: 248
Kirjastus: Äripäev
Loe näidislehekülgi
siit.
Tee plaan, kuidas tagasi õigele rajale jõuda
Kui sa komistad – seda teevad kõik –, on kerge alla anda. „Ma võin samahästi ka ülejäänud koogi ära süüa, sest ma ühe tüki juba sõin.“ Jeremy Dean aitab meil raamatus „Making Habits, Breaking Habits“ tunnistada tegelikkust, et me ei jõua harjumuse loomise otsingutes täiuslikkuseni. Me laseme mööda hetke, me laseme mööda päeva. Nii juhtub. Kuid sa pead teadma, mida teha siis, kui nii juhtub. Vastupidavatesse süsteemidesse on tõrkekindlus sisse ehitatud, nii et kui midagi katki läheb, on täpselt teada, mida selle parandamiseks ette võtta. Muuda oma harjumus vastupidavaks süsteemiks.
Paneme kõik kokku: uue harjumuse valem
Box of Crayonsi coaching’u töötubades keskendume järjest enam sellele, et aidata osavõtjatel määratleda konkreetsed harjumused ja pühenduda neile (mitte laiale ja harva kasutatavale tegevuste nimekirjale). Aitamaks inimestel seda teha, valisime mõned eespool nimetatud arusaamad ja pärast nende pärismaailmas katsetamist koostasime uue harjumuse valemi: lihtsa, otsese ja tõhusa viisi, kuidas sõnastada ja käivitada uus soovitud käitumine.
Valemil on kolm osa: päästiku tuvastamine, vana harjumuse tuvastamine ja uue käitumise määratlemine. Vaatame nüüd, kuidas see käib.
Raamatuga saad lähemalt tutvuda siit:
https://bit.ly/36B8zNBKonverentsiga „Coaching 2022. Vastupanu“ siit:
https://bit.ly/3Iqq28YSeotud lood
Elektrienergia- ja automaatikalahendusi pakkuv Schneider Electric on üle maailma tuntud mõjuettevõte ehk Impact Company. Ettevõtte Baltikumi personalipartneri Anneli Nelsoni sõnul mõtlevad nad suurelt ning on ammu mõistnud, et töötajate üksnes palgaga motiveerimine ei ole tänapäeval piisavalt sisukas lähenemine ega taga pikaajaliselt jätkusuutlikku tulemuslikkust.