Meil pole kombeks öelda viisakalt ja otsekoheselt samas lauses, mida me tegelikult arvame või soovime. Tihti ollakse liiga otsekohesed, mis ehmatab teise poole ära, või ollakse liiga tagasihoidlikud ja päris täpselt polegi võimalik aru saada, mida mõeldakse. Nii tekib paratamatult kommunikatsioonihäire.
- Heade suhete korral pole enese kehtestamine kuigi keeruline, teab Belbin Eesti asutaja ja juhtivtreener Mats Soomre. Foto: Rauno Liivand
Ennast on lihtne kehtestada, kui suhted on head.
Enesekehtestamine tekitab emotsioone ja erinevaid arvamusi. Kord alustasin oma esinemist lausega „Tere, ma tulin ennast kehtestama!”. Pakkuge, milline oli reaktsioon? Miks nii? Sest tihti on enesekehtestamine kui mõiste muutunud “ma panen sind tegema seda, mida ma tahan, et sa teed” lähenemiseks. See pole kaugeltki nii, sest enesekehtestamine ei ole sugugi oma arvamuse (otsene) pealesurumine.
Enesekehtestamine on kahe inimese vaheline (enamasti) meeldiv vestlus, mis lõpeb mõlemale poolele kasuliku kokkuleppega nii, et mõlemad oleksid järgmisel korral valmis seda samal moel uuesti tegema. See saab alguse enda ja teise paremast mõistmisest ning enda ja teise vajaduste-õiguste aktsepteerimisest.
Enesekehtestamine on protsess, kus kõik pooled saavad oma seisukoha ausalt välja öelda, ilma et keegi neid halvustaks või alavääristaks. Oluline on silmas pidada meeskonna eesmärki ja säilitada kõikide inimeste väärikus ka siis, kui keegi peab oma seisukohtadest (kas või osaliselt) loobuma.
Enesekehtestamine klassikaliste etappide kaupa
See on hea ja klassikaline lähenemine ning toimib enamikul juhtudest. Eeldades, et me teisi inimesi päriselt mõistame.
Ettevalmistus
- Mõtle täpselt valmis oma sõnum ja vajadusel kirjuta see paberile.
- Mõtle, kas selline sõnum on vajalik ja oluline ning millise eesmärgiga see on seotud.
- Mõtle, kas sa võid selle sõnumiga rikkuda enda või teiste huvisid.
- Mõtle, kuidas seda sõnumit edastada (stiil, sõnad, aeg).
- Mõtle, kuidas teine osapool võib sellele sõnumile reageerida.
- Mõtle, kuidas sa käitud siis, kui sõnumit ei võeta kuulda.
- Arvesta teise osapoole käitumis- ja mõtlemiseelistustega.
- Leia sobiv aeg vestluseks.
Sõnumi edastamine
- Lisaks sõnadele kasuta sobivat häält ja kehakeelt.
- Ole aus, viisakas ja rahulik kuid piisavalt otsekohene.
- Räägi asjast, hoia viisakat silmsidet.
- Arvesta juba ette inimese suhtlemisstiili.
- Mõtle positiivselt!!!
PANE TÄHELE!
Mats Soomre astub üles ka
25. aprilli Juhtimislaboris, kus kõneleb esimese minuti tähtsusest enese kehtestamisel.
Kuidas olla algusest peale kohal ja arvestatav vestlusel või sündmusel osaleja? Kuidas väljendada oma seisukohta ja arvamust nii selgelt, et kellelgi kahtlusi ei tekiks?
Neid ja paljusid muid teadmisi saad edukalt kasutada nii oma töös kui eraelus.
Vaata üle ka teised suurepärased
teemad ja
esinejad ning soeta pilet
soodushinnaga veel
enne 19. aprilli!
Vaikus ja kuulamine
- Anna aega sõnumist arusaamiseks.
- Kasuta vaikust ja pause kuulamiseks.
Kaitsereaktsiooni (vastuse) kuulamine
- Ole valmis igasuguseks vastuseks.
- Ära ehmata, vajadusel ole üllatunud.
- Kasuta peegeldamist ja täpsustamist.
- Mõtle kaasa, aga ära anna hinnanguid.
- Ära „jookse“ minema, ära muutu ründavaks.
Protsessi kordamine
- Korda oma sõnumit viisakalt ja rahulikult veel korra.
- Ära muutu agressiivseks ega ebakindlaks.
Enesekehtestamine on lahendusele keskendumine
- Paku välja lahendus nii, et see oleks mõlemale kasulik.
- Kirjelda selgelt sellest saadavat kasu ja positiivseid tundeid.
Vastuvaidlemine ei aita just palju edasi, proovi vahelduseks poolt vaidlemist!
Seotud lood
Elektrienergia- ja automaatikalahendusi pakkuv Schneider Electric on üle maailma tuntud mõjuettevõte ehk Impact Company. Ettevõtte Baltikumi personalipartneri Anneli Nelsoni sõnul mõtlevad nad suurelt ning on ammu mõistnud, et töötajate üksnes palgaga motiveerimine ei ole tänapäeval piisavalt sisukas lähenemine ega taga pikaajaliselt jätkusuutlikku tulemuslikkust.