Töömaastikku räsivad esimesed suuremad koondamislained ja paljud ettevõtted on tööinspektsioonile juba märku andnud järgmistest koondamisplaanidest. Loodetavasti ei puuduta see teie ettevõtet, aga kui selline samm tuleb ette võtta, siis on hea muuta protsess võimalikult valutuks.
- Äripäeva teabekeskuse juht Liivi Kedelauk
1. Koostage koondamisprotsessi kirjeldus
Igas ettevõttes võiks olla loodud koondamisprotsessi kirjeldus, mis sisaldab nii koondamise juriidilist poolt, kommunikatsiooni põhimõtteid kui ka töötajate nõustamist. Siis olete igal hetkel selleks sammuks valmis.
2. Viige koondamine läbi juriidiliselt korrektselt
See tagab, et käitute töötajatega õiglaselt ning ühtlasi säästate ettevõtet hilisematest töövaidlustest. Ajas on töövaidluste teemad püsinud samad – suur osa nõuetest on seotud töötamise ajal maksmata jäänud töötasu ja puhkusetasude ning hüvitiste nõuetega.
3. Valmistuge keeruliseks vestluseks
Koondamisvestlus on mõlemale poolele psühholoogiliselt raske. Enamasti teatab töötajale töölepingu lõpetamise otsusest juht, kes otsuse langetas. Selgitage põhjuseid, miks töösuhe lõpetatakse. Keskenduge faktidele ja tööga seotud põhjustele ning andke tagasisidet. Töötajal on õigus saada infot, miks tööandja sellise otsuse langetas ning võimalus saada oma küsimustele vastused. Looge õhkkond, kus midagi olulist ei jää rääkimata.
4. Nõustage lahkuvat töötajat
Töötaja nõustamist võiks teha inimene, kellel on personalitöö teadmised ja oskused. Lepingu lõpetamine tööandja initsiatiivil võib mõjuda negatiivselt töötaja enesekindlusele ja enesehinnangule. Nõustaja roll on olla empaatiline ning mõistev lahkuja kõigi emotsioonide osas. Negatiivsete emotsioonide turvaline jagamine hoiab ära spontaansete ja pahatahtlike kommentaaride levitamise.
5. Toetage juhte
Eraldi on vaja tähelepanu pöörata juhtidele, kes on koondamisega seotud. Aga nõustamist vajavad teisedki. Juhtidele langeb koondamise ajal suurem vastutus nii infovahetuse kui ka motivatsiooni säilitamise osas. Eriti vajavad tuge noored juhid.
6. Rääkige töötajatega
Koondamine puudutab neidki, kelle töö säilib. Rääkige neile koondamise põhjustest ning sellest, millised on ettevõtte strateegia ja plaanid uues olukorras. Allesjääjatele on oluline taastada töörahu ja kindlus tuleviku osas. Suure tõenäosusega on neil tekkinud negatiivsed emotsioonid seoses kolleegide lahkumisega ja muutustega töökeskkonnas. Samuti tekib neil hirm enda tuleviku ees.
7. Lõputegevused
Ärge unustage kõigi ligipääsu- ja kasutusõiguste lõpetamist, töötaja kasutusse antud seadmete ja andmete korrektset üleandmist, töötaja e-postkasti sulgemist ja muid vajalikke lõpetamisprotseduure.
Juhi teabevarast saate täpsemalt lugeda praktilistest sammudest edukaks koondamiseks. Lisaks leiate teabevarast kogu vajaliku info kuidas juhtida iseennast, suhteid ja meeskondi, teha muudatusi ning läbida kriise.
Seotud lood
Äripindadele koristus- ja hooldusteenuse tellimine võib esmapilgul tunduda lihtne, sest teenusepakkujaid on mitmeid ning valik on suur. Siiski tasub partneri valikul kaaluda kindlaid tegureid, mis tagavad tööruumide puhtuse ja kvaliteetse tulemuse ning samas säästavad hoolduskuludelt. Pikaajalise kogemusega HK Puhastus toob välja viis soovitust, mis aitavad leida sobiva koristuspartneri ja hoida tööruumid alati korras.