Töötajate koolitusprogrammid on igas organisatsioonis olulised, sest need aitavad arendada töötajate oskusi, tõsta motivatsiooni ja parandada töösooritust. Viimastel aastatel on mängustamine (inglise keeles *gamification*) kujunenud tõhusaks vahendiks töötajate koolitamise protsessis.Tihtipeale räägitakse veebikoolitustest kui ühest tõhusamast koolitusliigist, kuid alati ei ole siiski see parim lahendus.
Mängustamine siiski aitab parendada kaasahaaravust ning koolitusel osaleja suudab suunata rohkem tähelepanu teadmiste saamiseks. Mänguliste elementide lisamine koolitusprogrammidesse muudab õppimise mitte ainult nauditavamaks, vaid ka tõhusamaks, luues eeliseid ja võimalusi
töökeskkonna parendamiseks, oskuste lihvimiseks ning efektiivse töömeetodi loomiseks.
Mängustamise olemus
Mängustamine tähendab mänguelementide, nagu punktid, tasemed, väljakutsed ja autasud, integreerimist mitte-mängulistesse keskkondadesse. See ei ole enam ainult
kasiino ja selle mängud. See ei ole ka enam lihtsalt e-sport, mida peetakse enim mängustatud keskkonnaks. Eesmärk on suurendada osalejate kaasatust, kasvatada motivatsiooni ja õppimist, muutes tavalised tegevused põnevamaks ja isegi konkurentsivõimelisemaks. Mängustamine põhineb psühholoogilistel põhimõtetel, mis toetavad mängijate loomupärast soovi saavutada eesmärke, tunda tunnustust ja kogeda eduelamust.
Mängustamise eelised töötajate koolituses
Töötajate koolitusprogrammides kasutatav mängustamise võimalus pakub mitmeid eeliseid. Esiteks suurendab see töötajate kaasatust. Traditsioonilised koolitusprogrammid võivad sageli olla üksluised ja monotoonsed, mistõttu ei suuda töötaja suunata oma tähelepanu 100% antud õpetlustele. Mängustamise kaudu saab muuta õppimise interaktiivsemaks ja kasutajatele huvitavamaks, mis suurendab töötajate pühendumust ja motivatsiooni.
Mängustamine parandab õppimise tõhusust. Elemendid, nagu punktideskoor ja süsteem ning tasemete läbimine, pakuvad peatset tagasisidet ja aitavad näidata ka edusamme otse koolituse hetkel. Edusammud aga aitavad õppijatel jätkata, sest konkreetsete tulemuste nägemine tagab võimaluse arenenda.
Koostöö ja
meeskonnavaim- mängustamisest tekkinud soodustumine. Koolitusprogrammid julgustavad töötajaid võistlema üksteisega ning tegema isegi koostööd parimate saavutuste saamiseks.Kindlasti paranevad ka emotsioonid nagu usaldus, austus ja inimkarrakteri hindamine- individuaalareng on kindlasti alati olnud tähtis, kuid koostöös võivad asjad sujuda kõigi jaoks paremini.
Mängustamise rakendamine koolitusprogrammides
.
Enamik seostab endale mängustamist kasiinomängudega. Ei saa pahaks panna, et seda sõna kuuldes liigub mõte Läti
Klondaika või Eesti Kiirkasiino suunas. Mängustamisel on aga tunduvalt laiem tähendus kui lihtsalt mistahes mängud veebimaailmas. Mängustamist on lihtne integreerida koolitusprogrammidesse. Mängulised keskkonnad, kus töötajad saavad lahendada erinevaid ülesandeid ja koguda punkte, võimaldavad liikuda järgmisele tasemele. Sellised koolitusprogrammid sobivad enim sellistele tiimidele, kes õpivad uusi protsesse ja saavad õppida ka praktilisi teadmisi.
Samuti saab kasutada simulatsioone, kus töötajad peavad lahendama reaalse elu situatsioone mängulises vormis. See võimaldab neil katsetada oma oskusi ja teadmisi turvalises keskkonnas, kus vead on õppetunnid, mitte karistused. Eksimuste tegemisega saab ka õppida kriisikontrolli, probleemide likvideerimist ootamatutes olukordades ja vaadelda suurt pilti.
Näiteks võivad müügitöötajad osaleda simulatsioonides, kus nad peavad virtuaalses keskkonnas läbi viima müügikohtumisi, kasutades erinevaid strateegiaid ja suhtlusvõtteid.
Tulevikuperspektiivid
Mängustamine on muutumas üha populaarsemaks ja tõhusamaks meetodiks töötajate koolitamisel. Tehnoloogia arenedes on oodata, et mängustatud koolitusprogrammid muutuvad veelgi interaktiivsemaks ja personaliseeritumaks. Virtuaalreaalsuse (VR) ja liitreaalsuse (AR) tehnoloogiate toovad turule uusi võimalusi, võimaldades luua realistlikke ja kaasahaaravaid õpikeskkondi, kus töötajad saavad oma oskusi arendada.
Kindlasti ei toimi enamus maailma ettevõtteid vaid kontoribaasil ning kui tekib vajadus laialdaselt oma töötajate oskusi treenida, saab seda keskkonda ohutult kasutada mistahes asukohas viibides.
Tähelepanu! Tegemist on hasartmängu reklaamiga. Hasartmäng pole sobiv viis rahaliste probleemide lahendamiseks. Tutvuge reeglitega ja käituge vastutustundlikult!
Seotud lood
Elektrienergia- ja automaatikalahendusi pakkuv Schneider Electric on üle maailma tuntud mõjuettevõte ehk Impact Company. Ettevõtte Baltikumi personalipartneri Anneli Nelsoni sõnul mõtlevad nad suurelt ning on ammu mõistnud, et töötajate üksnes palgaga motiveerimine ei ole tänapäeval piisavalt sisukas lähenemine ega taga pikaajaliselt jätkusuutlikku tulemuslikkust.