Tänapäeva meeskonnad on dünaamilisemad ja mitmekesisemad kui kunagi varem: nad on globaalsed, digitaalsetele tööriistadele tuginevad ning meeskonnaliikmed sageli liikuvad nii ruumis, ajas kui rollides.
See muudab koostöö keerukamaks, kuid meeskonna edu võti peitub endiselt teatud lihtsates põhiprintsiipides. Toon esile kolm olulist tingimust, mis toetavad edukat koostööd ja aitavad ületada levinud lõhesid, ja seda just juhi vaatest.
1. Ambitsioonikas ühine eesmärk ning ühine mõtteviis ja hoiakud
Meeskonnad vajavad ühiseid eesmärke, mis motiveerivad liikmeid ja loovad selge ootuse. Eesmärkide selgus ja tähtsus on eriti olulised, kui meeskonnaliikmed on eri kultuuridest ja töötavad hajutatult. Selged ja realistlikud eesmärgid aitavad vältida segadust ja erinevaid tõlgendusi, mis võivad viia arusaamatusteni ja mõttetu igapäevase rahmimiseni.
Ühtne arusaam meeskonna identiteedist ja eesmärkidest aitab ületada hajutatud ja kultuuriliselt erinevate gruppide meie-versus-nemad-mentaliteeti. Selle loomiseks on vajalik:
- regulaarne suhtlemine ja jagatud kogemused;
- struktureeritud töövaba aeg, mis võimaldab liikmetel paremini mõista üksteise konteksti.
Näiteks virtuaalsete või hübriidtöökeskkondade puhul võib regulaarsete ühiste videokõnede korraldamine, kus tutvustatakse tööruume ja igapäevakonteksti, parandada meeskonna omavahelist mõistmist.
2. Tugev struktuur ja juhtimissüsteem
Edukad meeskonnad koosnevad õigetest inimestest, kelle oskused ja taust täiendavad üksteist. Struktuuri loomisel on oluline:
- liikmete oskuste ja rollide tasakaal;
- selgelt määratletud tööülesanded ja regulaarne nii grupi kui ka 1:1 tagasiside;
- kokkulepped, mis soodustavad koostööd ja välistavad destruktiivse käitumise ning toetavad soovitud käitumist ja hoiakuid.
3. Toetav kontekst ja juhi toetus
Meeskonnad vajavad ressursse, mis hõlmavad:
- koolitusi ja vajalikke töövahendeid;
- õiglast premeerimissüsteemi, mis tunnustab saavutusi;
- tõhusat info- ja kommunikatsioonitoetust.
Toetava keskkonna puudumine, näiteks IT- või finantsressursside ebavõrdsus või mõne meeskonna liikme ebapiisav panus, võib põhjustada frustratsiooni ja takistada eesmärkide saavutamist.
Hinnake oma meeskonda
Soovitan hinnata meeskonna tulemuslikkust kolme kriteeriumi alusel.
- Tulemused: kas igapäevane äritegevus toodete, teenuste, turuarengu jm osas vastab ootustele ja seatud eesmärkidele?
- Koostöövõime: kas meeskonna dünaamika ja inimeste oskuste rakendamine toetab koostööd? Milline on meeskonna vaimne vorm?
- Individuaalne areng: kas liikmed arendavad oma oskusi ja teadmisi? Kas meeskonnaliikmed õpivad juurde? Millised on nende hoiakud?
Lisaks tuleks analüüsida kolme eelmainitud tingimust ja teha kindlaks, milline neist vajab kõige rohkem parandamist. Regulaarne jälgimine ja vajadusel sügavamad juhi poolt ellu kutsutud meeskonna arutelud võivad viia suuremate läbimurreteni. Juhil on liidrina selles töös ülioluline ja kriitiline roll.
Kui tunned, et sooviksid oma juhtimisoskusi arendada, siis kutsun Sind koolitusele
„Tulemuslike meeskondade arendamine“. Koolituse eesmärk on jagada praktilisi teadmisi meeskondade juhtimisest ja omandada erinevaid meeskonna arendamise võtteid, mis aitavad saavutada kõrge tulemuslikkuse ilma vaimse läbipõlemiseta.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Toksilist produktiivsust ja soovi üliinimlikult pingutada tuleb ette paljudes organisatsioonides, ent hea juht teab, et see on nii töötajatele kui ka tööandjale kahjulik kultuur, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Ka kõige paremini kokkutöötaval tiimil võib aeg-ajalt pind jalge all kõikuma lüüa. Selleks ei ole sageli palju vaja, piisab vaid väikestest ja pealtnäha märkamatutest teguritest, mis ühel hetkel saavad tujurikkujateks.
Kas oled kunagi mõelnud, mis teeb ühe juhi tõeliselt mõjusaks ja jätab püsiva jälje? Kas see on võime saavutada tulemusi või hoopis oskus panna inimesed oma tööd armastama?
Kui COVID sai mööda, algas Euroopas sõda. Maailm seisab silmitsi üha suuremate kriisidega. Kuidas saaks tulevikus kriise paremini juhtida nii Eesti kui ka Euroopa tasandil, pakkusid hiljutisel TalTechi majandusvisiooni konverentsil välja paljud tuntud juhid.
Tugev ja motiveeritud meeskond ei sünni iseenesest – selle aluseks on selge ja
argumendil põhinev suhtlus. Selge ja struktureeritud suhtlemine pole lihtsalt "tore omadus" – see on hädavajalik, et meeskond suudaks teha tõhusat koostööd, langetada informeeritud otsuseid ja tulla toime keeruliste olukordadega. Kui kommunikatsioon on kaootiline ja arusaamatu, siis võime olla kindlad, et probleemid kuhjuvad ja takistavad meeskonna edasiliikumist. Kuidas kujundada töökeskkond, kus iga tiimiliige tunneb end kaasatuna, väärtustatuna ja motiveerituna?