Kuulen pidevalt eri organisatsioonide töötajatelt, et tööandja panustab aega ja raha välise kuvandi loomisele, kuid jätab unarusse organisatsiooni siseelu. Välise all pean silmas kulukaid maine- ja turunduskampaaniaid, bränditud reklaamkinke, suurejoonelisi üritusi jne. Samas otsivad ettevõtted uusi lahendusi ja erinevaid võimalusi ning investeerivad suuremasse turunduseelarvesse, et toodet ja teenust paremini turundada. Tihti aga unustame, et ükskõik mida ja mil viisil meeskond teeb – see on turundus.
Oma kogemusest tean, et tegelikkuses on töötajate hääl oluliselt kaalukam ja nende soovitus võiks anda hoogu toote/teenuse müügile. Kuidas siis panna inimesed hoolima ja uskuma oma organisatsiooni tegevusse, et nad aitaksid teha ettevõte nähtavaks ja oleksid teadlikud toote/teenuse turundajad?
Tänane ühiskond ei vaja lihtsameelseid ühetaolisi reklaamloosungeid, vaid 21. sajandi kliendid soovivad siduda end organisatsiooniga ja soovivad osa saada ehedast, kvaliteetsest, kirega tehtust ja millestki, mis on usaldusväärne. Üks suurepärane ja väga paljuski kasutamata viis seda teha on kaasata töötajaid brändisaadikuna. Selleks, et töötajatest saaksid brändisaadikud, tuleks tööandjal esmalt väga selgelt välja tuua väärtuspakkumine töötajatele. Win-win-olukord saab tekkida alles siis, kui tööandja väärtuspakkumine sobib ka töötajale ning koostöö ja tegemiste aluseks on ühised väärtused.
Kuid, kes on tööandja brändisaadik? Brändisaadikut võib defineerida kui organisatsiooni fänni, kõneisikut, kes töötab organisatsioonis, mis kannab samu väärtusi nagu ta ise ning tegutseb suure kire ja tegutsemisvalmidusega. Lisaks on ta usaldusväärne teabeallikas, kes ka usub organisatsiooni väärtuspakkumisse ja suhtleb klientide või avalikkusega nii isiklikult kui ka sotsiaalmeedia kanalite kaudu.
Järgnevalt toon välja viis peamist pidepunkti, mis brändisaadikute kaasamisel enam mõju avaldavad.
Brändisaadik kui inspireeriv inimraamatukogu
Lugude rääkimises ei ole mitte midagi uudset, aga kui paljud töötajad oskavad rääkida põnevalt ja oskuslikult lugusid, mis brändi väärtust tõstavad? Igav reklaam- ja tootejutt ei tööta juba ammu, looga tuleb osata oskuslikult edasi anda väärtuspakkumine, mis tekitab kliendis soovi pakutavast osa saada. Igas inimeses ja organisatsioonis on peidus väga palju lugusid, kaardistage need ja kasutage eri eesmärkide täitmiseks. Kliendid oskavad hinnata, kui organisatsioon võtab vaevaks jagada sisukaid teadmisi, mis teevad kliendid targemaks ja paremaks. Lihtsalt öeldes: inimeste seas levivad jutud on kõige mõjuvam viis organisatsiooni nähtavaks teha. Ühes olen ma kindel – brändi lugu oskavad rääkida kaasatud ja motiveeritud ning kirglikult tegutsevad töötajad.
Ausalt ja avatult, kuid lahenduskeskselt
Vahel on soov rääkida organisatsiooni probleemidest, kiruda ja tõesti rääkida ausalt. Ausalt tulebki rääkida, aga probleemist saab alati rääkida lahenduskeskselt. See näitab töötaja mõttemaailma, võimekust konstruktiivselt kriitiliselt mõelda ja näitab suhtumist. Neile inimestele, kes endas tööandja brändisaadiku väärtusi ei kanna ja kasu asemel kahandavad ettevõtte väärtust, tuleks viisakalt anda võimalus leida uued uksed ja väljakutsed.
Iseenda persoonibränd
Kui töötajad on ettevõtte brändisaadikud, saavad nad lisaväärtusena kujundada ka iseenda persoonibrändi, kui töötavad töökohal, mis neile ka tegelikult sisemist arengut ja kirge pakub. Töötaja personoonibrändi arendamine eeldab pidevat enesearengut ja teadlikust iseendast ning ausalt endalt küsimist: kas see, mida ma teen, tekitab minus kirge?
Töötajad kui sotsiaalse väärtuse loojad
On organisatsioone, kes keelavad töötajatel töö ajal sotsiaalmeediat kasutada, kuid samas on organisatsioone, kus töötaja lepingusse kirjutatakse sisse, et nad peavad jagama isiklikul sotsiaalmeedia kontol sisu organisatsiooni kohta, mis on ilmselgelt inimese privaatsuse kuritarvitamine. Kõige mõjukam brändisaadik töötab orgaaniliselt, räägib organisatsioonist, sest tegelikult ta usub sellesse tootesse või teenusesse, mida ta esindab. Kui töötaja postitab pilte hetkeemotsioonist, mis illustreerib tugevat ettevõtte kultuuri (kõik, kes tähistavad näiteks müügieesmärgi saavutamist, tervisepäeva jne), tugevdab ta seda, mida teie äri võib pakkuda nii klientidele kui ka tulevastele töötajatele.
Juht kui eeskuju
Kõik töötajad on valmis tegema alati lisapingutusi, kui organisatsiooni juht näeb vaeva ja pingutab nende pärast kogu aeg. Kui üldse millelegi tasub aega kulutada, siis tasub see kulutada meeskonnale, sest sellest sõltub ettevõtte kasv ja tulevik. Organisatsiooni meeskonnal tuleb lähtuda väärtushinnangutest ja kultuurist, mitte niivõrd reeglitest, ning väärtused tuleb vormida tegudeks. Tänane ühiskond eeldab ühelt edumeelselt organisatsioonilt kiiresti reageerimist, seejärel tegutsemist, mis loob sünergilise keskkonna, mis omakorda toetab sarnase mõtteviisiga inimesi. Mõtteviisiks võiks olla, et eksimisest rohkem peaks kartma maha magatud võimalusi.
Tähelepanu püüdmise nimel käib tihe konkurents, mistõttu on oluline, et inimesed oleksid teadlikult, miks, mida ja kuidas nad teevad. On oluline olla vastutustundlik ja missioonitundega – endast teadlik tööandja või töötaja, teadvustab, et iga tegu on turundus ja see vormib teadlikult või alateadlikult brändi.
Töötajad, brändisaadikuna loovad ilmselgelt usaldust, mis aitab kaasa toote ja teenuse müügile ning lisaväärtusena tugevdab ka tööandja brändingut. Kõik töötajad ei pea olema brändisaadiku rollis, mistõttu on oluline tasustada/premeerida neid, kes selle rolli vabatahtlikult võtavad. Pakkuge boonuseid neile, kes aitavad värvata uusi töötajaid, turundada toodet või teenust või tõeliselt näidata organisatsiooni vaimu. Mõni organisatsioon on loonud brändisaadikute tuumiku, millel on kindel programm ja väärtuspakkumine. Töötajate kaasamine brändisaadikute rolli on ilmselge konkurentsieelis.
Hea näide ühest Eesti ettevõttest, kus brändisaadiku rollis oli koristaja – oskas rääkida lugusid, oli uudishimulik, astus esimesi samme sotsiaalmeedias ja oli eeskujuks teistele. See näide viitab sellele, et ükskõik millise ametipositsiooniga inimene võiks luua lisaväärtust organisatsioonile heade soovituste ja teadlikult juhitud tegevusega.
Kui organisatsioonis nähakse juba natuke vaeva nimetatud põhimõtete lahti mõtestamisega ja sellele järgnevad ka tegevused, siis on tulemused kindlad tulema. Juba natuke teistmoodi toimetades paistad sa silma, oled nähtav oma toote ja teenusega ning tugevam on ka tööandja bränd.
Seotud lood
Elektrienergia- ja automaatikalahendusi pakkuv Schneider Electric on üle maailma tuntud mõjuettevõte ehk Impact Company. Ettevõtte Baltikumi personalipartneri Anneli Nelsoni sõnul mõtlevad nad suurelt ning on ammu mõistnud, et töötajate üksnes palgaga motiveerimine ei ole tänapäeval piisavalt sisukas lähenemine ega taga pikaajaliselt jätkusuutlikku tulemuslikkust.