Selleks, et parimaid töötajaid ettevõttes hoida, tuleb luua keskkond, kus usaldus on kõrge ning inimestele pakutakse arenguvõimalusi ja suuremat vastutust.
- Töötajatel läheb väga hästi keskkonnas, kus kõiki koheldakse kui äripartnereid. Selleks tuleb töötajatele anda vabadus oma töös ise otsuseid teha. Foto: GraphicStock
Uuringufirma Gallup on jälginud töötajate pühendumust viimased 17 aastat ja nende uuringust selgub, et umbes 30 protsenti USA töötajatest on oma tööst haaratud, kirjutab portaal Inc. See tähendab, et nad on innukad, tegusad, entusiastlikud ja tööle pühendunud. Niisugused inimesed on ettevõtte parimad töötajad, kes pingutavad rohkem, kuna on tööga emotsionaalselt seotud.
Umbes 50 protsenti töötajatest saabuvad tööle, hakkavad kella jälgima ja ootavad lõunapausi. Seejärel oodatakse tööpäeva lõppu. Nad kulgevad, teevad minimaalselt tööd ja lisapingutus on pigem harv juhus.
Tõenäoliselt ei taha lugeja teada, mida ülejäänud töötajad teevad. Gallupi uuringust selgus, et umbes 17–20 protsenti töötajatest on n-ö aktiivselt tegevusetud. Nad kulgevad ja rikuvad teiste töötajate moraali. Töötegemist on vähe.
Kuidas hoida oma ettevõttes aga töötajaid, kes on pühendunud? Kuidas vältida olukorda, kus kehvemad töötajad hakkavad parimaid negatiivselt mõjutama? Kuidas vältida parimate töötajate lahkumist?
Fortune’i uuringu „100 parimat ettevõtet, kus töötada” käigus dokumenteeriti ka strateegiad, kuidas töötajaid õnnelikuks teha ja neid positiivselt mõjutada. Tuleb välja, et nendes ettevõtetes keskendutakse töökeskkonnale, kus usaldus on kõrge ja inimestele pakutakse arenguvõimalusi. Parimates töökohtades on palju vabadust teha otsuseid, tugev organisatsioonisisene suhtlus ja kultuur, mis võimaldab inimestel areneda. Allpool on välja toodud soovitusi, kuidas parimaid töötajaid ettevõttes hoida.
1. Kohtle oma töötajaid nagu äripartnereid. Töötajatel läheb väga hästi keskkonnas, kus kõiki koheldakse kui äripartnereid. Selleks tuleb töötajatele anda vabadus oma töös ise otsuseid teha. Anna töö inimese omandusse. Kui sa seda teed, siis on tõenäoline, et töötaja tase tõuseb.
2. Ole läbipaistev. Tekita ülemuse ja töötaja vahele avatud suhtluskanalid. Räägi oma töötajatele, kuidas ettevõttel läheb ja kuidas nende töö kliente mõjutab. Anna neile võimalus kaasa rääkida, ideid pakkuda ja asju muuta.
3. Suurenda nende vastutust. Ära karda anda inimestele uusi tööülesandeid, mis parandavad nende teadmisi ja oskusi.
4. Kohtle neid väärikalt ja austusega. Õpi neid isiklikul tasemel tunda ja seda võib teha isegi tööväliselt. Näita neile, et sa ei võta neid ainult töötajatena, vaid ka inimestena.
5. Kogu tagasisidet. Ära pane lihtsalt programmi või toodet kokku ega lahku tegevuspaigast. Küsi oma töötajatelt pidevalt tagasisidet – mis töötab ja mis ei tööta. Kui sa tahad, et ettevõttes oleks õnnelik kultuur, pead kätt pulsil hoidma.
6. Lase oma parimatel töötajatel kolleege õpetada. Ühest Harvardi ülikooli uuringust selgus, et töötajad, kes aitavad teisi (võib ka olla 10–30 minutit päevas) tunnevad ennast võimekate, kasulike ja enesekindlatena. Nad tunnevad, et on midagi saavutanud. Tänu sellele on neil tulevikus kergem sama teha.
7. Loo õppimiseks hea keskkond. See on sarnane 3. punktiga. Luba oma parimatel töötajatel kaaluda võimalusi ja ülesandeid, mis aitaks neil midagi uut õppida. Pane neid mõnda meeskonda juhtima või uusi oskusi omandama.
8. Tee nende töö tähendusrikkaks ja otstarbekaks. Sea oma parimatele töötajatele lühi- ja pikaajalisi eesmärke. Google kasutab kuulsat 80/20 poliitikat (tõsi, selle tõhusus on küsimärgi all seatud), kus parimad töötajad saavad tegeleda 20 protsenti ajast enda välja mõeldud projektidega, mis ühtivad ettevõtte strateegia või visiooniga. Seda aega võib vähendada ka viie või kümne protsendini.
9. Loo tunnustamise ja kiituse kultuur. Lase oma töötajatel valida endi seast eri valdkondade parimad, seejärel jaga parimate töötajate edulugu terve ettevõttega. Ühest Gallupi uuringust selgus, et töötajad, keda kiideti ja tunnustati, tõstsid individuaalset produktiivust. Lisaks sellele hindasid kliendid neid kõrgemalt ja tõenäosus, et töötaja firmasse jääb, oli suurem.
* Artikkel on ilmunud Äripäevas.
Seotud lood
Äripindadele koristus- ja hooldusteenuse tellimine võib esmapilgul tunduda lihtne, sest teenusepakkujaid on mitmeid ning valik on suur. Siiski tasub partneri valikul kaaluda kindlaid tegureid, mis tagavad tööruumide puhtuse ja kvaliteetse tulemuse ning samas säästavad hoolduskuludelt. Pikaajalise kogemusega HK Puhastus toob välja viis soovitust, mis aitavad leida sobiva koristuspartneri ja hoida tööruumid alati korras.