Olen varem välja toonud lugusid tegurite kohta, mis lisaks atraktiivsele töökuulutusele aitaksid tagada värbamisprotsessi tulemuslikkuse. Olgem ausad, tööandja võib välja mõelda igasuguseid protseduure, poliitikaid ja süsteeme, aga alati jääb inimfaktor ehk värbaja*, kes oma teadmatuse, ebaprofessionaalse käitumise või madala motiveeritusega võib kõik meie head kavatsused nullida.
Seekord tahangi sind panna mõtlema teemale: värbaja kui ettevõtte visiitkaart!
Värbamise ja valiku protseduur on otseselt seotud müügiga: me müüme töökohta, millele uut inimest otsime. Seega saab talentide ligimeelitamine ja palkamine meie ettevõttesse otseselt alguse meie värbajatest. Kas sina tead, kui edukas müügimees sinu värbaja on?
Võtmeküsimus nr 1: miks värbaja ettevõttes töötab ja milline on tema enda töömotivatsioon? Kui värbaja on tänaseks organisatsioonist väsinud ega leia hommikuti põhjust tööle tulla, siis ei pruugi ta olla õige inimene, kes peaks kandidaatidega suhtlema. Kui aga tegemist on motiveeritud töötajaga, võib ta olla sinu ettevõtte särasilmseks saadikuks, kes tõmbab huvilisi magnetina ligi. Seega järgmine kord, kui oma ettevõtte värbamisi läbiviiva isikuga vestled, küsi temalt, miks tema ettevõttes töötab, ja vaata, mida ta sulle vastab. Arvesta, et sellise vastuse võivad saada ka kõik kandidaadid, kes seda tööintervjuu ajal värbajalt küsida võivad – kas see vastus on selline, mis kutsuks ettevõttesse tööle või pigem peletaks eemale?
Võtmeküsimus nr 2: millise kandidaadikogemuse värbaja loob? Milline on tema suhtlusstiil ja suhtumine kandidaatidesse? Kandidaadid on täna n-ö jõupositsioonil ja enamik neist eeldab, et on VIP-kandidaadid (eriti juhul kui tegemist on sihtotsingu kandidaatidega), kas me aga pakume neile VIP-teenust? Iga kandidaat ootab normaalset suhtlust, seda alates hetkest, kui ta oma CV saadab ja värbajalt telefonikõne saab, lõpetades meeldiva tööintervjuu ja tagasisidega konkursi kohta, olenemata sellest, kas tegemist on positiivse vastusega või mitte.
Jah, ka kõige eeskujulikum värbaja võib on inimene ja võib teine kord eksida. Võib juhtuda, et ta näiteks hilineb asjade kokkulangemise tõttu tööintervjuule, aga siis ta vabandab, pakub kohvi või vett ja jagab ettevõtte värbamismaterjale ning teeb kõik, et kandidaat end siiski oodatu ja olulisena tunneks.
Võtmeküsimus nr 3: milline on värbaja professionaalne ettevalmistus? Personalivaliku protsessis on üheks suurimaks ohu allikaks just värbaja, kel puudub erialane ettevalmistus ja kes sellest tulenevalt võib käituda ebaeetiliselt, ebakompetentselt või ebaprofessionaalselt. Personali värbamise ja valiku protsessis on hulk erinevaid teemasid, mida värbaja peab teadma, alates seadusest lõpetades sellega, kuidas küsida õigeid küsimusi. Selleks, et ettevõttest jääks professionaalne mulje ja palgatud saaks just sobivaim kandidaat, on oluline ka värbaja professionaalne ettevalmistus. Seega, kui sinu värbajal ei ole veel erialast ettevalmistust, on just täna õige saata ta kooli, koolitusele või kutsuda appi mõni konsultant.
Parimad kandidaadid leiab, meelitab ligi ja palkab ettevõttesse eelõige professionaalne ja õige suhtumisega värbaja, seega ära alahinda tema panust: hoia, arenda ja märka teda!
*Värbaja ei tähenda ainult värbamisprotsessi läbi viivat personalitöötajat, värbajaks võib olla ka värbav juht või mõni muu töötaja, kes projekti läbi viib (nt sekretär).
Seotud lood
Elektrienergia- ja automaatikalahendusi pakkuv Schneider Electric on üle maailma tuntud mõjuettevõte ehk Impact Company. Ettevõtte Baltikumi personalipartneri Anneli Nelsoni sõnul mõtlevad nad suurelt ning on ammu mõistnud, et töötajate üksnes palgaga motiveerimine ei ole tänapäeval piisavalt sisukas lähenemine ega taga pikaajaliselt jätkusuutlikku tulemuslikkust.