Ettevõtluskoolitaja Indrek Maripuu sõnul nõuab eduka äriplaani kujundamine raamidest välja mõtlemist. Varasemate kogemuste põhjal tekkinud mõttemuster takistab ressursside kasutamist uudsel viisil. Järgnevad tehnikad aitavad loovalt lähenedes sisustada iga ettevõtja jaoks enda turueelist, erinevust konkurentidest ja sihtrühma.
1. Iseenesestmõistetavuse kahtluse alla seadmine
Mõtle, mis on eelduslikud omadused sinu ettevõtlusvaldkonnas edukaks toimimiseks. Kui iseenesestmõistetavus ei kehtiks, siis milline oleks uus olukord ja kas sellest tuleneb kliendile uus väärtus? Näiteks restorani hubane interjöör (väärtus: interjöör) versus pimedas ruumis söömine (väärtus: uudne kogemus).
2. Trendide ärakasutamine
Ettevõtluse puhul on oluline ajaga kaasas käia ja kiiresti uute situatsioonidega kohaneda. Ära mõtle vaid kohalikele ja valdkonna trendidele, vaid ka ülemaailmsetele liikumistele. Milline võimalus avaneb sinu ettevõttele selle trendi najal? Näiteks teevad kohvikute äris ilma veganmenüüd ja hipsterkohad. Milline trend tuleb järgmisena?
3. Ressursside uuenduslik kasutamine
Lase lahti asjadele omistatud fikseeritud funktsioonidest. Hea viis uusi seoseid luua on moodustada kolme tulbaga nimekiri, esimesse tulpa kirjuta oma tuumoskused, teise seadmed, vahendid ja hooned ning kolmandasse suhted ja võrgustikud. Püüa loetletut suvaliselt kombineerida, vältides tuttavaid seoseid ja jättes tõlgendamisruumi. Nõnda võid leida oma ettevõttele uue niši.
Maripuu arvates on inimesel raske luua juhusliku sisendi pealt uusi seoseid ja ideid. „Kõikidest varem kokkupuutunud nähtustest, sündmustest ja olukordadest võetakse teatud eeldused kaasa ega alustata algusest. Näiteks kui on küünal ja tikud, siis tekib kohe dilemma, kas küünal süüdata või mitte. Keegi ei mõtle, et küünla sees olevat tahti saaks nöörina kasutada,” toob Maripuu välja.
4. Kliendi vajaduste muutumine
Kas oled mõelnud, mida sinu klient tegelikult vajab? Ettevõtjaid viib tihti fookusest välja püüd müüa toodet, mitte lahendust probleemile. Mõtle, kas turul oli vajadus sinu toote järele mõni aasta tagasi, praegu ja tulevikus. Kliendil pole vaja toodet või teenust, vaid sellega saavutatavat tulemust.
Maripuu soovitab võrrelda kirjeldusi sinu ettevõttest potentsiaalse kliendi ja sinu silme läbi. Ilmselt kirjeldab klient vajaduspõhiselt ja sina liiga tehnilis-detailselt. Maripuu sõnul tasub meeles pidada, et minevikukogemuse põhjal tuleviku prognoosimine ei pruugi alati õige olla: „Pikalt ei usutud iPhone’i edusse, kuna sel pole nuppe, kuid me kõik teame, mis staatuses täna iPhone on.”
5. Omaduste ülekandmine ja ideede näppamine teistest valdkondadest
Mõtle ühele suvalisele tootele ja selle omadustele. Liida need omadused ükshaaval oma tootega ja vaatle, kas sellest võib kujuneda mõni unikaalne täiendus ja turueelis. Uusi ideid pakuvad ka küsimused: mida edukad konkurendid teevad? Mis toimub teistes ärivaldkondades? Mida muudes eluvaldkondades tehakse, kus on analoogne probleem? Näiteks kui sinu tarkvara programmis on klientidel keeruline navigeerida, siis mõtle, mille kaudu navigeerivad piloodid ja meremehed? Võta šnitti ja täiusta oma toodet.
Maripuu soovitab keskenduda esialgu maksimaalselt kahele eelnevast viiest punktist ning püüda nende kaudu analüüsida oma ettevõtet, murda oma mõttemustreid ja täiustada senist äriplaani.
Maakondlikust arenduskeskusest võib alguse saada sinu edulugu
Maakondlikud arenduskeskused paiknevad kõigis maakondades ja pakuvad tasuta nõustamisteenust alustavatele ja tegutsevatele ettevõtetele, samuti mittetulundusühingutele ja sihtasutustele.
Kohalikust arenduskeskusest on võimalik saada infot toetusvõimaluste, ettevõtluse, eraturu konsultantide teenuste ja potentsiaalsete investorite kohta. Konsultatsioonidele oodatakse igas vanuses ettevõtlikke ja ambitsioonikaid inimesi.
NB! Indrek Maripuu astub üles ka 9. novembril toimuval
Koolituskonverentsil, kus ta juhib meeskonna töötuba. Töötoas esineb kuus valdkonna tippspetsialisti, konverentsil tervikuna aga ligi 40 koolitajat. Tutvu konverentsi
programmi ja
esinejatega ning
registreeri end soodushinnaga!
Autor: Getter Orusalu
Seotud lood
Ideaalses maailmas tahaksime kõik elada ja töötada keskkonnas, kus kõigiga võimalikult palju arvestatakse ja ainuüksi inimeste heaolu – nii kollektiivse kui individuaalse – poole püüdlemine ongi juba iseenesest oluline eesmärk. Päris elu on ideaalist kahtlemata kaugel, mistõttu keskendubki käesolev artikkel sellele, miks on võrdsuse ja mitmekesisuse poole püüdlemine ka majanduslikult mõistlik teguviis.