Aastate jooksul, mil koolitaja Kristo Krumm on koolitanud algajaid juhte, jooksevad tema sõnul koolitustelt läbi sarnased mured ja väljakutsed. Peamiselt tulenevad alga juhi suurimad probleemid ja raskused vähesest kogemusest ning uute rollide omandamise keerukusest.
- Koolitaja, ettevõtja ja õppejõud Kristo Krumm Foto: Raul Mee
„Näiteks suhtlemine ja kommunikatsioon, ajajuhtimine – need osutuvad sageli keeruliseks. Tihti on algajad juhid ülekoormatud erinevate ülesannetega, mis raskendab prioriteetide seadmist,“ ütles Krumm. Lisaks tuleb neil tegeleda meeskonna kaasamise ja ühtsuse loomisega, samal ajal kui konfliktide lahendamise oskused on sageli puudulikud. Ka tagasiside andmine vajab oskusi ja taktitunnet.
Krummi sõnul on algajatel juhtidel keeruline meeskondi motiveerida ja innustada. „Lõpuks mõjutab enesekindluse puudumine seda, et neil on raske teha kindlaid ja õigeid otsuseid,“ lisas ta.
Üks algaja juhi viga on spetsialisti rolli kinni jäämine – juhid kardavad delegeerida või varjavad oma väheseid juhtimisoskusi, püüdes kõik ise ära teha.
Enne juhtimisvastutuse võtmist soovitab Krumm mõelda läbi mõned olulised küsimused ja teemad.
- Miks ma olen juht? Mis on minu roll? Miks just mina sobiksin juhiks?
- Juht on eelkõige ja ainult oma meeskonna teenistuses.
- Juhtimine tähendab kindlaid tegevusi: planeerimine, elluviimine, delegeerimine, motiveerimine, eestvedamine ja kontroll. Ükski nendest tegevustest ei tohiks tegemata jääda.
- Analüüsi enda isiksust. Kas sa üldse sobid juhiks?
- Tee endale täpselt selgeks, mida sinult juhina oodatakse.
Kristo Krumm annab algajatele juhtidele nõu enesekindluse tõstmiseks.
- Õpi pidevalt. Juhtimine on elukestev õppimisprotsess. Osale koolitustel, loe juhtimisalaseid raamatuid ja artikleid ning otsi võimalusi oma teadmiste laiendamiseks.
- Küsi tagasisidet. Ole avatud oma meeskonna ja kolleegide tagasisidele. See aitab sul mõista nii enda tugevusi kui ka arenguvõimalusi.
- Kuula aktiivselt. Hea juhtimine algab kuulamisest. Kuula meeskonnaliikmete muresid ja ideid ning näita, et hindad nende panust.
- Delegeeri ülesandeid. Ära püüa kõike ise teha. Õpi usaldama oma meeskonda ja jaga liikmetele ülesanded edasi vastavalt nende tugevustele.
- Sea selged eesmärgid. Määra selged ja mõõdetavad eesmärgid nii endale kui ka oma meeskonnale. See aitab hoida fookust ja motiveerida meeskonda.
- Arenda suhtlemisoskusi. Selge ja tõhus suhtlemine on võtmetähtsusega. Harjuta suhtlemisoskusi ja ole alati avatud dialoogiks.
- Ole eeskujuks. Juht on meeskonnale eeskujuks. Näita oma käitumise ja tööeetikaga, milliseid väärtusi ja standardeid ootad ka teistelt.
- Hoolitse enda eest. Juhtimine võib olla stressirohke. Leia aega enese jaoks, et vältida läbipõlemist. Tervislik eluviis ja hobid aitavad hoida vaimset ja füüsilist tasakaalu.
- Ole paindlik. Muutused on paratamatud. Ole valmis kohanema ja leidma uusi lahendusi muutuvates olukordades.
- Tähista saavutusi. Ära unusta tunnustada nii enda kui ka meeskonna saavutusi. See hoiab motivatsiooni kõrgel ja tugevdab meeskonnavaimu.
- Iga asi vajab harjutamist. Kui tead, mida tähendab 10 000 tunni reegel, siis ole kannatlik ja järjekindel. Aja jooksul kujunevad oskused, harjumused ja juhtimisrutiinid, ning paljud asjad ei tundu enam nii keerulised.
Kui soovid õppida, kuidas olla hea juht, tule Kristo Krummi koolitusele
Spetsialistist juhiks. Loe rohkem
koolituse kohta siit.
Seotud lood
Majanduslikult keerulisemal ajal pööratakse kuludele aina rohkem tähelepanu ning seetõttu on tavaline, kui juhtkond nõuab tõestust tehtud või tehtavate investeeringute vajalikkuse osas. Ühelt Eesti ettevõttelt päris juhtkond aru, kui kasulik on täpse tööaja planeerimise tarkvara ning selgus, et see hoidis kokku kümneid ja sadu graafikuväliselt paberile märgitud töötunde kuus.