• 12.07.17, 15:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Toimetulek muudatustest põhjustatud emotsioonidega

Stressiuuringustest on teada, et muudatused on suuremaid tööstressi allikaid. Rahulolu-uuringute tulemustest selgub, et muudatustega seotud teabest ja toetusest jääb enamasti ikka puudu. Miks on paljudes organisatsioonides muudatusi nii raske ellu viia? Miks juhid arvavad, et nende inimesed ei suuda organisatsioonile vajalikke muudatusi küllalt kiiresti aktsepteerida? Miks pole paljud inimesed muudatustega rahul või ei kavatsegi nendega kaasa minna?
Eesti Supervisiooni ja Coachingu Ühingu juhatuse liige, EEK Mainor lektor, superviisor/coach Taimi Elenurm
  • Eesti Supervisiooni ja Coachingu Ühingu juhatuse liige, EEK Mainor lektor, superviisor/coach Taimi Elenurm Foto: Raul Mee
Muudatusi õhutav intervjueerimine – näide ühest supervisioonitehnikast
1. Küsi elavaid kujutluspilte tekitavaid küsimusi
Miks tahad muudatuse ette võtta? (selgita soov)
Mida teed selleks, et muudatus ellu viia? (teadvusta võimed)
Mis on 3 parimat põhjust muudatuse ettevõtmiseks (uuri põhjuseid)
Kui tähtis on sulle see muudatus? (võimenda vajadust muutuda)
Mis sa arvad, kuidas tuled sellega toime? (toeta tahet teha)
2. Küsi, täpsemalt, kuidas muudatuseni jõuda
Kuidas sa kavatsed muutuse ette võtta; kirjelda samme, mida selleks teed?
Milline tulemus on sinu jaoks hea?
Mida oled seni juba hea tulemuse saavutamiseks ette võtnud?
3. Küsi positiivseid näiteid
Millal oli eelmine kord, kui sul selles projektis/töös midagi muuta õnnestus?
Kirjelda, mida tegid, et muudatus õnnestus!
Kas meenuvad veel mõned samalaadsed muudatuse õnnestumist mõjutanud asjaolud?
4. Tagasivaade positiivsele minevikule
Kas asjad on olnud kunagi paremini? Kuidas see siis oli?
Mida varasematest headest kogemustest saaksid kavandatava muudatuse elluviimiseks kasutada?
5. Tulevikuväljavaated
Mis juhtub, kui asjad jäävad endistviisi?
Kui oled muudatuses edukas, siis mis muutub selle tõttu sinu töös?
Milline on sinu tulevik seoses selle muudatusega?
6. Erilised tulemused
Mis on halvim, mis võib juhtuda ebaõnnestumise korral?
Mis on parim, mis võib juhtuda õnnestumise korral?
7. Kasuta muudatuste hindamiseks skaalasid, näiteks 1–10
Hinda skaalal, kus üks tähistab väärtust „pole üldse oluline“, kümme väärtust „see on väga oluline“ kui tähtsaks pead muudatuse elluviimist / projekti lõpetamist vms.
Selgita, miks hindasid olulisust ... palliga ja mitte kõrgemalt või madalamalt.
Mis peaks juhtuma, et liiguksid skaala ... palli juurest ... (kõrgema pallini)?
Kuivõrd sa seda tahad? (soov)
Kui kindel oled selles, et suudad? (võimed)
Kui pühendunud/kohustunud/vastutavaks ennast pead? (tahe)
8. Täpsusta eesmärgid ja väärtused
Mida tahad selle muudatusega (tööga/ projektiga) kindlasti saavutada?
Mis on sulle selle juures kõige olulisem? (asjatundlikkus ja professionaalsus, ettevõtlikkus, iseseisvus otsustamisel, vastutuse kasv ja karjääris edenemine, suhted juhtidega ja töökaaslastega, töö- ja isikliku elu tasakaal, võimalus areneda ja end proovile panna vms)
Kuidas sinu käitumine toetab 1–3 valitud väärtuste järgi toimimist?
Mis sinu käitumises on konfliktne valitud väärtuste suhtes?
9. Paku kõrvaltvaataja positsiooni
Võimalik, et see muudatus (töö, projekt) on sulle nii oluline, et sa ei anna alla, ükskõik mis see sulle maksab. Mis siis saab, kui nii juhtub?
See polegi võib-olla (selles muudatuses/töös/projektis) sinu jaoks peamine, millest siiani oleme kõnelnud. Millele peaksid veel keskenduma?
Vali eeltoodute hulgast mõni teema ja/või abiküsimus ning kohanda need endale ja intervjueeritavale sobivaks. Korralda muudatust ergutav intervjuu muudatuse jaoks oluliste isikutega ning aruta intervjuu kokkuvõtteks koos intervjueeritavaga muudatuse vastuolusid ja motivatsiooni neljas osas: 1) milline on kasu, kui muutus toimub; 2) mis kasu on sellest, et muudatust ei toimu; 3) millised kahjud võib muudatus kaasa tuua; 4) mis kahju põhjustab muudatuse toimumata jäämine.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.11.24, 13:49
Mikrokraadiprogramm, täiendusõpe, avatud õpe – mis need on?
Tallinna Ülikooli mikrokraadiprogrammidest, täiendusõppest ning avatud õppest räägib lähemalt Tallinna Ülikooli koolitus- ja konverentsikeskuse avatud õppe peaspetsialist Marge Kõrvits.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Personaliuudised esilehele