Eelmises artiklis sai räägitud tõsiasjast, kuidas paljud teadmatud ja kogenematud juhid tõmbavad organisatsioonile n-ö vee peale oma ükskõikse või hoopis manipulatiivse ja passiivagressiivse käitumisega. Siinses loos vaatleme aga kaht tüüpilist pimeda juhi sündroomi all kannatava juhi käitumismustrit, mis on paljudes kontorites üle Eesti siiani kontrollimatu.
Siin ei ole põhjus küll juhi endapoolne õelus ja võimutsemine, vaid tõeline mõistmatus, miks juhi objektiivselt „sõbralik” käitumine töötajatele nii halvasti mõjub.
..ehk kui sa tahad olla nõme juht, tee nii…
Mõttekoht juhile
Kuna paljud inimesed soovivad oma juhi austust, kiitust ning lugupidamist, on juhina tähtis seda kõigile võrdselt jagada – tekitamata alaväärsuskomplekse ning ebaõiglustunnet. Iga töötaja, kes end igal hommikul tööle veab, on väärt sinu tähelepanu ja hoolt. Armukadedus ja salaviha kontoris vaid lõhuvad seda üheskoos loodud töökeskkonda ning korra juba oma usaldusväärsuse kaotanud juhil on peaaegu võimatu seda täies mõõdus taastada.
3. OLE SÕBRALIK JA TUNNUSTAV VAID VÄLJAVALITUD TÖÖTAJATEGA
Kahjuks eksisteerib ka tänapäeva demokraatlikus maailmapildis juhte, kes eelistavad osasid töötajaid teistele, pelgamata seda avalikult ka välja näidata. Nad nimelt tunnustavad ja austavad ühte rohkem kui teist, tekitades iseendalegi teadmata sügavat ebaõiglustunnet paljudes. Sellised juhid lubavad ühel töötajal varem puhkusele minna, aga teisele ei anna ka hädavajalikus korras vaba päeva. Neil on tekkinud oma lemmikud, keda nad siis teiste ees kiidavad ja poputavad, upitades samal ajal ka väljavalitute endi egosid. Kellele ei meeldiks siis juhi lemmik olla! Samamoodi nagu kõigile meeldiks saada positiivset tähelepanu oma juhilt, tunneme me kõrvalejäetutena aga kadedust ja viha. Kuidas saabki siis sellises ebaõiglases keskkonnas oma kaastöötajaid hästi kohelda? Eriti neid, kes ikkagi eelispositsioonis on?
Mõttekoht juhile
Igal juhil peavad olema läbipaistvad piirid, mida iga meeskonnaliige sügavalt austab. Juhina on sinu kohus olla aste kõrgemal ning hoida kogu meeskonnatööl silma peal. Õige juht on see, kes ühel hetkel nalja teeb ja lõbustab ning teistel rusikaga vastu lauda lööb. Tasakaal on hea viis, kuidas juhtida õiglaselt, lugupidavalt ning vajadusel ka jõuliselt.
4. OLE ÜLEMÄÄRA VASTUTULELIK NING ÄRA END KUNAGI KEHTESTA
Tihtipeale kuuleme töötajaid kurtmas aga hoopis liiga hea juhi üle. See on juht, kes on valinud oma strateegiaks vaid positiivsuse ja lubab oma alluvatel endale sõna otseses mõttes pähe istuda. Juhi algne eesmärk on tegelikult ju oma töötajaid suunata, neid inimestena arendada ja nende potentsiaali kasvatada. Väga raske on seda teha aga juhil, kellel puudub igasugune autoriteet. Liigne huumor ja omavaheline lõõp aga aina vähendavad juhi tugevust töötajate silmis.
Seda on näidanud ka arvukad kontoriküsimustikud ja -intervjuud. Kahjuks on aga raske eristada omavahel kokkuhoidvat kollektiivi ja seda, kus juhil võim sootuks puudub. Juhi kohuseks on muude ülesannete hulgas ju ka kohvinurgas kudrutavad töötajad uuesti tööle kamandada ja ebasobivad kontorinaljad juba eos lämmatada. Kui juhil aga „võimugeen” täielikult puudub ja ta lubab hoopis ennast ringi kamandada, laguneb meeskonnavaim suhteliselt kiiresti koost – töötajad teevad siiski ju seda, mida nad ise tahavad.
NB! Motivaatori juht Kaido Pajumaa astub üles ka novembris toimuval Koolituskonverentsil, kus ta veab enesejuhtimise töötuba ja esineb ka ettekandega. Tutvu konverentsi programmi ja esinejatega SIIN ja registreeri end soodushinnaga!
Autor: Kathleen Kanervikko, Motivaatori turundusjuht
Seotud lood
Majanduslikult keerulisemal ajal pööratakse kuludele aina rohkem tähelepanu ning seetõttu on tavaline, kui juhtkond nõuab tõestust tehtud või tehtavate investeeringute vajalikkuse osas. Ühelt Eesti ettevõttelt päris juhtkond aru, kui kasulik on täpse tööaja planeerimise tarkvara ning selgus, et see hoidis kokku kümneid ja sadu graafikuväliselt paberile märgitud töötunde kuus.