Viimastel aastatel on sobivate talentide leidmine läinud üha raskemaks. Selle taga on mitmeid põhjuseid, nende hulgas sajandi madalaim töötuse määr, majanduskasvu ning noorte kõrge palgaootus. Just seetõttu on oluline vaadata üle oma värbamisprotsesside efektiivsus ning võtta kasutusele uusi meetodeid ja tööriistu – leida uusi lahendusi.
Üha enam on värbamistööriistana populaarsust kogumas LinkedIn, mis on üks suurimaid talendipanku. LinkedInil on üle 660 miljoni kasutaja enam kui 200 riigis, 213 000 kasutajat on Eestist. Ka uuringud näitavad, et kandidaatide silmis on sotsiaalmeedia Eestis seni tuntuimate karjäärilehtede CV Keskuse ja CV Online’i kõrval üks eelistatumaid kanaleid töö leidmiseks. Alternatiivsete värbamiskanalite kasutamise poolt räägib veel ka asjaolu, et 70% kandidaatidest on passiivsed ehk ise aktiivselt uusi karjäärivõimalusi ei otsi. Kuidas neile kandidaatidele ligi pääseda?
Värbajatel ei jäägi muud üle, kui oma protsessid üle vaadata ja neid turu põhjal uuendada. Üks parimaid lahendusi selleks on LinkedIni värbamistööriistad, mis on Eestis seni enim hinnatud IT valdkonna värbajate seas, sest just nemad on esimestena pidanud oma pilgud välistööjõu poole pöörama. „EY personalijuhina tegelesin ka uute töötajate leidmisega ja kasutasin pea iga rolli täitmisel LinkedIni. Usun siiralt, et LinkedIn peidab endas värbajate jaoks paljusid võimalusi, mida saaks kasutada parimate talentide leidmiseks ja konkurentsieelise kasvatamiseks,ˮ ütleb koolitaja ja HR-i professionaal Helen Pärli.
5 põhjust kasutada värbamisel LinkedIni
1. Globaalne talendipank, millel on üle 660 miljoni kasutaja
LinkedIn loodi alguses kohana, kuhu saaks oma CV üles riputada ning jagada uudiseid oma karjääri ja professionaalse arengu kohta. Populaarsuse kasvades on platvormi pidevalt edasi arendatud ja praeguseks on see efektiivne tööriist nii värbamiseks kui ka müügi arendamiseks.
LinkedIn on globaalne ja võimaldab sobiva töötaja leida enam kui 200 riigist. Lisaks tasub teada, et LinkedIn on üks väheseid globaalseid sotsiaalmeedia platvorme, mis on lubatud ka Hiinas. Hiinas on keelatud näiteks Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, WhatsApp ja paljud muud sarnased platvormid.
Piiriülese värbamise puhul on LinkedIn asendamatu, sest annab ligipääsu üle 660 miljonile talendile üle maailma. Alternatiiv on kasutada välismaalt talentide leidmiseks mõnda värbamisfirmat, aga tihti ei ole ettevõtetel selleks piisavalt eelarvet. Lisaks on ettevõttesisese värbaja kasutamine tunduvalt soodsam ja seda isegi LinkedIni tasulisi värbamistööriistu kasutades.
Näiteks Playtech kasutab LinkedIni iga päev ja seda pea kõigi positsioonide otsimisel. See on nende värbamismeeskonna jaoks asendamatu tööriist. „Playtechi värbajatel tuleb tegeleda iga päev korraga 20–30 töökoha täitmisega Eestis ja 400 positsiooniga globaalselt meie 19 asukohas. See on päris suur maht ja teeme iga päev tööd selle nimel, et muuta värbamise administreerivat poolt automaatsemaks ning panna rõhk värbamise sisulisele poolele – parimate inimeste värbamisele ja väga heale kandidaadikogemusele,ˮ kinnitab Playtechi Talent Acquisition Manager Helena Ojala LinkedIni globaalsust.
2. LinkedIni profiil on samaväärne professionaalse CV-ga
LinkedIn annab kasutajatele võimaluse tuua oma profiilis täpselt välja töökogemus, kogemus vabatahtlikuna, haridus, diplomid ja sertifikaadid, oskused ning saavutused (projektid, publikatsioonid, läbitud koolitused). Lisaks sellele aitab teistelt LinkedIni kasutajatelt saadud oskuste tunnustamine (endorsements) ja soovituste (recommendations) kirjutamine profiilil olevat infot kinnitada ning usaldusväärsust kasvatada. Seega ei ole LinkedIni profiil lihtsalt enda müümiseks võimalikult ilusaks kirjutatud CV, vaid teiste kasutajate personaalsed soovitused ja tunnustused aitavad sealset infot ka valideerida.
Lisaks aitab LinkedIn arendada kandidaadikogemust. „Meile on väga oluline ka hea kandidaadikogemus ja ka selles aitab meid LinkedIn palju. Järjest enam näeme oma igapäevatöös kandidaate, kellel on CV uuendamata, kuid LinkedIni profiil on olemas – ja nad loobuvad kandideerimast, kui see nõuab neilt liiga palju lisavaeva, näiteks CV uuendamist või manuaalset andmete sisestamist. LinkedIni on võimalik integreerida ka enamiku teiste värbamistööriistade ja süsteemidega – mis tähendab, et ka tööotsijal on mugav saata peaaegu ühe nupuvajutusega kandideerimiseks oma LinkedIni profiil,ˮ tõstab Helena Ojala esile veel eeliseid.
3. Mitmekülgne otsingusüsteem
LinkedIni profiilide standardne ülesehitus annab võimaluse mitmekülgseks otsinguks, et kõigi LinkedIni kasutajate seast endale ideaalne kandidaat leida. Sihtotsingu muudab tõhusaks ja kiireks lai filtrite valik – asukoht, praegune ametinimetus, praegune töökoht, endine töökoht, ülikool, ülikooli lõpetamise aasta, tööstaaž, töötamise valdkond, märksõnad. Lisaks on võimalik otsida kindlat inimest ka nime järgi.
4. Ligipääs passiivsetele kandidaatidele
Erinevalt CV andmebaasidesse postitatavatest elulookirjeldustest on sotsiaalmeedia elavam ja muutub ajas kiiresti. Oma sotsiaalmeedia kontol olevaid andmeid uuendatakse tihedamini ja ka siis, kui aktiivselt tööd ei otsita. Seega on see hea koht ka passiivsete kandidaatideni jõudmiseks. Värbaja saab ise välja otsida sobiva profiiliga võimalikud kandidaadid ja neid konkursil osalema kutsuda või neile konkreetse tööpakkumise teha.
„Üha vähenev sobivate kandidaatide arv sundis mind kui värbajat aina rohkem ise ootustele vastavate talentide leidmiseks rohkem pingutama ja neid igast võimalikust kanalist otsima. Juba ammu ei piisa töökuulutuse postitamisest ja lootmisest, et küll tuleb ka ideaalne kandidaat. LinkedIn annab värbajale väga hea talendipanga lisaks traditsioonilistele CV andmebaasidele. LinkedIni eelis seisneb selles, et seal on aktiivsed professionaalid, kelle oskuslik värbaja saab kandidaadiks meelitada,ˮ jagab oma kogemusest Helen Pärli.
See annab värbajale tugeva eelise ja suurendab valikut, sest passiivsed kandidaadid, kes ise tööd ei otsi, ei pruugi erinevates CV andmebaasides leitavad olla. LinkedIn annab lisavõimaluse veenduda, et värbad parimatest parima, mitte ainult parima nende seast, kes ise kandideerisid ja aktiivselt tööd otsivad.
„Sihtotsing nõuab küll värbajalt eraldi aja panustamist, kuid see panus tasub end igati ära. Klassikalise töökuulutuse najal enam-vähem sobiva kandidaadi ootamise asemel saame üles otsida kohe selle inimese, kes konkreetsele positsioonile ideaalselt sobib. Selline lähenemine on kokkuvõttes palju efektiivsem ja ka kiirem, tagades samal ajal parema värbamiskvaliteedi,ˮ ütleb Helena Ojala.
LinkedInis on võimalus sobivale kandidaadile kirjutada ja talle soovi korral ka täidetava rolli „müümiseksˮ vajalikku infot (töökuulutus, ettevõtte tutvustus, ülevaade töötajatele kehtivatest hüvedest jne) lisaks saata.
5. LinkedIn pakub tööriistu värbamise automatiseerimiseks ja tõhusamaks muutmiseks
Tänu neljale nimetatud põhjusele on LinkedIni värbamistööriistad väga efektiivsed ja aitavad protsesside automatiseerimise kaudu värbamise kiiremaks muuta. Automatiseerimine on võimalik näiteks läbi värbamisprojektide salvestamise, automaatsete meeldetuletuste seadistamise ja personaliseeritud masskirjade saatmise.
Lisaks õpib LinkedIn kogu protsessi käigus värbaja vajadusi mõistma ja hakkab ise sobivaid kandidaate soovitama.
LinkedIn pakub värbamistööriistu erineva suuruse ja vajadusega ettevõtetele. Helena Ojala sõnul on endale sobiva LinkedIni värbamistööriista leidnud ka Playtech. „Kasutame LinkedIn Recruiteri tasulist võimalust, mis tähendab, et tervel meeskonnal on üksteise otsinguid ja positsioone väga lihtne omavahel jagada ja nii ei teki võimalust, et keegi värbajatest topelt tööd teeb. Lisaks jääb meile alles kogu tegevuse ajalugu ja arhiiv, mis omakorda tähendab suurt ajakokkuhoidu ja selgust.ˮ
Koolitaja: Helen Pärli
Koolitab: Äripäeva Akadeemia
Allikad
Seotud lood
Elektrienergia- ja automaatikalahendusi pakkuv Schneider Electric on üle maailma tuntud mõjuettevõte ehk Impact Company. Ettevõtte Baltikumi personalipartneri Anneli Nelsoni sõnul mõtlevad nad suurelt ning on ammu mõistnud, et töötajate üksnes palgaga motiveerimine ei ole tänapäeval piisavalt sisukas lähenemine ega taga pikaajaliselt jätkusuutlikku tulemuslikkust.