Eile, 11. septembril tutvustas tööandja brändingu agentuur Instar koos personalijuhtimise ühinguga PARE kõrg- ja kutsekoolide õpilaste tööootuste uuringu tulemusi ja tunnustas Eesti 2017. aasta atraktiivsemaid tööandjaid.
- Tööandja brändingu agentuuri juht Kersti Vannas ja Skype Eesti personalijuht Merle Liisu lindma eilsel atraktiivseima tööandja päeval Mustamäe Apollos.
Ootused tööandjale ehk n-ö kompensatsioonipakett
Keskmisest kõrgem palk
Paindlik tööaeg
Lisapuhkuse võimalus
Tervishoiukulude katmine
Tulemustasud
Atraktiivse tööandja märgid anti välja järgmistes kategooriates: Eesti kõrgkoolide ja Eesti kutsekoolide õpilaste eelistatumad tööandjad. Lisaks tunnustatakse kõrgkoolitudengite soosingu saanud tööandjaid sihtrühma põhiselt: majanduse, IT, tehnika, humanitaar, õiguse ja meditsiini eriala atraktiivsemad tööandjad.
Statistikaameti 14. augusti seisuga on Eestis:
7% töötuse määr67% tööhõive määr72% tööjõus osalemise määr
„Jätkub tööealiste inimeste arvu aeglane vähenemine,“ on statistikaameti seisukoht.
Tööotsimise infokanalid
ettevõtte koduleht
interneti tööotsimiskeskkonnad
informatsioon ja soovitused ettevõtte töötajatelt
informatsioon ja soovitused sõpradelt ja perelt
otsingumootorid (Google, bing jt)
praktikaprogrammid
sotsiaalmeedia
firmakülastused
ettevõtte tutvustusüritused (nagu presentatsioonid ülikoolides jm)
ettevõtte töötajate loengud ülikoolides
Kuid hoolimata sellest, et inimesi jääb järjest vähemaks – majandusel läheb hästi, mis tähendab tööandjatele, et konkurents läheb tihedamaks. ja tuleb hoolikamalt läbi mõelda, missugustest kanalitest oma talente leida. Tööd otsides on noorte hinnangul esimeseks kanalik ettevõtete karjäärilehed, samuti sotsiaalmeedia kanalid nagu Facebook – noored on seal ja ka tööandjatena peame sinna liikuma! Üllatuslikult vastasid ka 30-40-aastased tööotsijad vastasid, et esmane tööotsingu allikas on ettevõtte koduleht, alles siis töövahendusportaalid.
Tudengiuuringuid on tehtud aastast 2010, kaasatud on kõik suuremad kõrgkoolid. Võrdluses 2010. aastaga on kasvanud õpilaste hinnang oma õppeedukusele ehk noored on muutunud enesekindlamaks, samuti on kasvanud kokkupuude tööga – 3,3 aasta asemel 4,5 aastat tänapäeval (jäätisemüük suvevaheajal jne).
Praegu töötab õpingute ajal 62% tudengeid, 2010. aasta majanduskriisi ajal vaid 41%. Nii nagu viis aastat tagasi, on ka praegu eelistatuim sektor erasektor, kuid mitte tööandjana, vaid palgatöötajana, ehkki viie aasta võrdluses on soov olla ise ettevõtja kasvanud 11%lt 22%le. Palgatöö on eelistatuim ilmselt põhjusel, et noored eelistavad vabadust ja paindlikkust, tahavad minna õppida, töötada või teha vabatahtlikku tööd välismaal jne), nad ei taha olla (ettevõttega) seotud. 96% küsitletutest on varem tööga kokku puutunud ja tööhõive õppeperioodil on suurem ülikoolitudengite hulgas.
Eesti atraktiivseim tööandja on juba 6. aastat järjest Skype
Mis on töötajale ettevõttes püsimiseks oluline?
Ettevõte kohtleb töötajaid võrdselt ja ausalt
Huvitav ja arendav töö
Ettevõttes on hea sisekliima
Ettevõtte juhid on kompetentsed
Head suhted töökaaslastega
Eesti tudengite tööootuste uuringu 8-aastase ajaloo jooksul on Skype osutunud juba kuuendat korda tudengite hinnangul Eesti atraktiivseimaks tööandjaks. 2017. aastal soovis Skype’is töötada 57% vastajatest ja teises atraktiivseimas tööandjas – TransferWise’is – 51% tudengitest.
„Noored hindasid 184 Eesti organisatsiooni atraktiivsust ja aasta-aastalt on kõigi tudengite hulgas, sõltumata nende erialast, kasvanud IT-sektori tööandjate atraktiivsus,” ütles tööandja brändingu agentuuri Instar tegevjuht Kersti Vannas. Skype’i personalijuht Merle Liisu Lindma kommenteeris ettevõtete häid tulemusi noorte seas järgmiselt: „Skype pakub väga põnevat tööd maailma tasemele ettevõttes Microsoft, palju õppimis- ja arenemisvõimalusi. Me hoolime oma inimestest.”
2010. aastast alates on noorte netopalgaootus kasvanud 1,5 korda 985 eurolt 1473 euroni. Poolteist korda on kasvanud ka kooli kõrvalt töötavate tudengite netotöötasu, mis oli 2010. aastal 544 ja 2017. aastal 827 eurot kuus. 2017. aastal soovib 53% tudengitest teha erasektoris palgatööd, 22% töötada avalikus sektoris ja 22% soovib olla ise enda tööandjaks. Kolmandas sektoris soovib töötada 3% vastanutest.
„Kaheksa aasta jooksul on olulisel kasvanud huvi iseendale tööandjaks olemise ja paindlike töövormide vastu ning me näeme selle trendi jätkumist,” kommenteeris tulemusi tööandja brändingu agentuuri Instar tegevjuht Kersti Vannas.
2017. aastal on tudengite hinnangul kõige olulisemaks töökohavalikut mõjutavaks teguriks ettevõttepoolne töötajate võrdne ja aus kohtlemine. 85% tudengitest pidas seda 45 teise teguri seast kõige olulisemaks. 2010. aasta olulisim valikukriteerium oli huvitav ja arendav töösisu ning võrdne kohtlemine oli alles neljandal kohal. Tudengitest juba 8% on kooliajal leidnud endale sobiva töö. Samas üle poole (55%) noortest pole kindlad, kas nad leivad peale kooli lõpetamist oma ootustele vastava töö. Kõige enam soovitakse leida erialast töö Eestis, kuid 38% tudengitest oleks väga huvitatud erialasest tööst välismaal.
Tööotsmisel ja tööandja kohta info hankimisel on 92% vastajate hinnangul oluliseks kanaliks tööandja koduleht. Sellele järgnevad interneti töövahenduskeskkonnad ja praktikaprogrammid. 79% noortest eelistab kasutada sotsiaalmeediat tööandjate kohta info hankimiseks. „Sotsiaalmeedia olulisus on aasta-aastalt kasvanud ja ettevõtted, kes soovivad noori värvata, peavad omama nii head karjäärilehte kui olema sotsiaalmeedias esindatud. Täna tuleb tööandjatel ise minna ise sinna, kus on nende sihtrühm, mitte jääda ootama, et sind leitaks,” ütles Vannas.
Tudengite tööandja maine uuringus osales 3700 üliõpilast majanduse, infotehnoloogia, ehituse, humanitaar-, inseneri, logistika ja teistelt bakalaureuse, magistri- ja doktoriõppe erialadelt 16 Eesti kõrgkoolist. Uuringut viiakse läbi alates 2010. aastast. Kutsekoolide õpilaste uuringule vastas 1100 kutseharidust omandavat noort ning meditsiinitudengite uuringule 700 meditsiinivaldkonna tudengit.
Uuringu tulemusi tutvustati ja atraktiivse tööandja kvaliteedimärgiga tunnustati tööandjaid 11. septembril Mustamäe Apollos toimunud Instari ja personalijuhtimise ühingu PARE korraldataval atraktiivsete tööandjate päeval, kus olid kohal tööandjate esindajad. Üritusel tunnustati atraktiivsemaid tööandjaid kaheksas kategoorias, millest olulisemad olid kõrgkoolide tudengite ja kutsekoolide õpilaste atraktiivsemad tööandjad ning lisaks tudengite sihtrühma atraktiivsemad tööandja majandustudengite, IT, tehnika, õiguse, meditsiini ja humanitaarvaldkonnas.
2017.a Eesti tudengite tööootuste uuringu 10 atraktiivseimat tööandjat 184 hinnatud organisatsiooni hulgas:
Skype Technologies OÜTransferWise LtdMicrosoft Estonia OÜHaridus- ja teadusministeeriumVälisministeeriumTallinna Lennujaam ASSwedbank ASERR (Eesti Rahvusringhääling)Eesti Energia ASPlaytech Estonia OÜ
2017. aasta Eesti kutsekoolide tööootuste 10 atraktiivseimat tööandjat (157 hulgast) on:
Skype Technologies OÜSwedbank ASTallinna Lennujaam ASPolitsei- ja piirivalveametHilton Tallinn ParkTallink Grupp ASTelia Eesti ASKaitsevägiEesti Energia ASRadisson Blu
2017. aasta majandustudengite 3 atraktiivseimat tööandjat (184 hulgast):
Skype Technologies OÜTransferWise LtdSwedbank AS
2017. aasta IT-tudengite 3 atraktiivseimat tööandjat (184 hulgast):
Skype Technologies OÜTransferWise LtdMicrosoft Estonia OÜ
2017. aasta õiguse eriala tudengite 3 atraktiivseimat tööandjat (184 hulgast):
Advokaadibüroo TGS Baltic ASRiigikohusJustiitsministeerium
2017.aasta tehnika eriala tudengite 3 atraktiivseimat tööandjat (184 hulgast):
Eesti Energia ASNordecon ASMerko Ehitus AS
2017. aasta meditsiini eriala tudengite 3 atraktiivseimat tööandjat (83 hulgast):
Tartu Ülikooli Kliinikum SAPõhja-Eesti Regionaalhaigla SAIda-Tallinna Keskhaigla AS
2017. aasta humanitaarerialade tudengite 3 atraktiivseimat tööandjat (184 hulgast):
Haridus- ja teadusministeeriumKultuuriministeeriumERR (Eesti Rahvusringhääling)
Seotud lood
Elektrienergia- ja automaatikalahendusi pakkuv Schneider Electric on üle maailma tuntud mõjuettevõte ehk Impact Company. Ettevõtte Baltikumi personalipartneri Anneli Nelsoni sõnul mõtlevad nad suurelt ning on ammu mõistnud, et töötajate üksnes palgaga motiveerimine ei ole tänapäeval piisavalt sisukas lähenemine ega taga pikaajaliselt jätkusuutlikku tulemuslikkust.